RSS Feed

Kisah Abrahah

9

March 28, 2012 by


Bukanlah kisah sebenarnya. Ia adalah lirik lagu yang dinyanyikan oleh seorang kanak2 berusia enam tahun, Hanan. Lana minta tolong dia nyanyi berulangkali supaya lana boleh menulis liriknya. Katanya, lagu ni diajar oleh ustazah disekolah tadikanya. 

Nabi Muhammad lahir di Mekah..
Tahun terindah di Tahun Gajah..
Ketika Abrahah menyerang Kaabah..
Allah binasakan tentera bergajah.

Burung-burung membawa batu..
Melontar tentera bergajah satu persatu..
Akhirnya semuanya mati disitu..
Termasuk Abrahah yang sombong itu.

http://www.emocutez.com


#Menyanyi antara cara termudah mendidik kanak2. Sediakan senikata yang ringkas, dan muzik yg simple, nyanyi bersama mereka, insyaAllah, sehingga dewasa mereka takkan lupa. Macam kita, tentu ada lagu zaman kanak2 bukan?



9 comments »

APAN said...

jngn sampai ke tua menyanyi sudah le...siap mintak2 vote lagi.huhu...

lagu kereta kancil warna merah pun bes masa aku tengah comel2 dulu :)

Cik Kay Jue said...

ada rasanya nyanyi or dengar lagu ni.. lupa da.. huhu..

Koding said...

Pada masa itu tahun ditentukan berdasarkan sesuatu peristiwa...
Maka tahun tersebut dinamakan dgn nama tahun gajah...

~ Cik Azz ~ said...

Lagu Bangau je la kot yg ingat.. Itupun kadang2 lupa gak lirik dia.. Nampak sangat dah kertu.. huhuhu...

Untung budak zaman sekarang.. Macam2 cara yg boleh diajar kt dorang.. Berbeza dgn zaman dolu kala.. Sian kami2 ni.. ehehh..

Karukord Jagau's said...

masa saya dulu ada juga lagu kanak2...tp dh lupa la...lama sgt huhuhuu

M@W@R Q@SeH said...

akak setuju Lana...budak2 jenis menghafal & suka menyanyi...

Jahidih Saili said...

best gak lirik die kan..
btl tu..menyanyilah kanak2 plg suka..
bljr quran pun boleh ajar dgn cara menyanyi..

FIFIEY LYCHEE MARATION said...

senikata ringkas tapi menarik. anak2 banyak tahu kisah melalui muzik:) mereka lebih tertarik!

caliph shuriken said...

ank sdara sy balik tadika aritu dia nyanyi lagu labah2, huh...

Powered by Blogger.