RSS Feed

Beza tahun AD dan tahun BC

17

July 11, 2011 by

[Entry AutoPost - bersifat ilmiah semata]

Sesiapa yang rajin membaca, lebih2 lagi bacaan bertema sejarah, pasti ada istilah tahun AD dan BC ini. Contohnya: Nabi Muhammad dilahirkan pada kurun ke-6AD.

Ok, AD adalah singkatan dari perkataan latin, "Anno Domini" yang merujuk kepada tahun2 selepas kelahiran Nabi Isa (selepas Masihi). BC pula bermaksud "Before Christ" yang merujuk kepada tahun2 sebelum kelahiran Nabi Isa.

Bagi tahun BC, kiraannya adalah terbalik berbanding tahun AD. Maksudnya cara membaca tahun BC, nombornya semakin lama semakin berkurang.
Contoh: 1000 BC,999BC,998BC,... dan AD pula, sepertimana yang kita lalui sekarang, nombornya semakin bertambah..tahun 2009,2010, 2011,... dan seterusnya..

(sumber: Afareez Abd Razak Al-Hafiz, penulis buku Misteri Firaun-Musuh Para Nabi)

Copp!: Mungkin ada yang dah tahu, mungkin tidak..sekadar berkongsi..untuk lebih memahami dan mengingati




17 comments »

Freaky said...

wah menarik.. thanx share lana :D

alif haris said...

err alif dah tawu .. papepon terima kasih .. mugkin ramai lg taktau :)

Syuxer said...

syuk dah tau..dulu pun ada share heheh..:)

NoKaKaSHiCHi HowyeaH!! said...

betul 2..BC lebih mengingatkan aku dengan kematian... :)

Jahidih Saili said...
This comment has been removed by the author.
najihah sahami said...

oo..xpenah tau pn b4 ni..T_T

thanx fot the sharing.:)

Izzat Nazmi Saiful Bahri said...

thankz berkongsi info ni lana... =D

sue perbs.. said...

nice info.. tau sikit2 je psal bende ni..

Faztee Danisha said...

baru tahu..dtg kunjung sini balik :)

harrazdani said...

guddd info lana...kipidap

SHAFIQ HASHIM said...

Baca Entry Nie Baru Sy Tahu..Hihi
TQ Share..

cik mun said...

mun xpernah tahu pun sebelum ni..

ChoCoLieTa said...

salam..hye lana..ita dtg sni follow kamu plk..have a nice day...:)

Nasriq said...

lama dah tau samapi dah lupa pun... (huhu... alasan, sebenarya tak tau pun...)

APAN said...

aku pun agak konfius gak mende ni...aku ingat dulu, AD tu slpas kelahiran nabi isa. BC tu sblum. amek huruf 1st dlm kedua2 word tu.jadi la after ngan before...

tpi kira betul gak la pemahaman aku.agak terserong sikit.tpi cam bnyak gak kot.tq share.haha...

TeAqArH said...

sblom thu pasal ac n bc ni..dulu pikir after century n before..tp bile tau...ni lah sbnrnye..

ZouL said...

hehe..ZouL baru tau ni..

Powered by Blogger.