RSS Feed

Kenapa Allah tak bagi budak kecik puasa?

25

August 3, 2011 by

[Haa..semalam lagi lana nak tanya..tapi tergendala. Ok, alkisahnya...]

Semalam, ambil Hanan dari sekolah tadikanya. Dia seorang budak perempuan, berusia 5 tahun..sangat cerdas akal fikirannya..sihat tubuh badannya. Dalam perjalanan pulang tu, saja2 lah usik dia, "Hanan puasa tak?". Selepastu macam biasa..macam2 dia propa..macam2 dia merepek..kesimpulannya dia tak puasa tapi punyalah susah dia nak jawab dia tak puasa, malu nak ngaku la kononnya.hehe. Padahal, lana saja je menyakat, heh3. Tapi, sebelum sampai depan lif, dia tanya...

"Kak lana, kenapa Allah suruh orang besar puasa, kenapa budak kecik macam Nuha (adik dia berusia 8 bulan) Allah tak kasi puasa??" 

Haa...ok..lana tak nak bagi jawapan..lana cuma harap korang boleh berbincang dan beri pandangan bernas, apa jawapan terbaik nak bagi pada Hanan..atau mana2 budak yang tanya soalan irama sama camni kat korang. Anda harus ingat, ayat tak boleh skema sangat ya. So? Sila2..hehe. Selamat berbuka ya di Ramadhan hari ke-3 ^__^



25 comments »

cucu umie said...

kalo ayie pon binggung juga nak menjawabnya.. cakaplah masih kecik lagi belom thu apa..kalo dahbeso,dh thu apa itu posekan..huhu

Khairil said...

bagtau kat Hanan mcm ni:
sebab Allah sayang budak2 kecil....Allah takut budak2 kecil tak larat dan letih puasa..pasai tu Allah tak bagi budak2 kecil posa...Allah bagi dekat org tua2 saja posa sebab org tua2 kuat...

alif haris said...

Budak kecik perut masih kecik ..Allah kesian kat budak kecik nnt kelaparan sgt .. perut orag dewasa dah besa .. boleh simpan makanan lama :p

bella luna said...

alamak ape nak jawab nie*sambil garu2 kepala*,.tp lau ade dak kecik tanya luna cani,confirm luna jawab,"lau adik puasa pun,nanti adik pnteng gakz,ahakz2(maaf lana sbb luna bg jwpn yg tak bernas)

suriani azwan said...

bagitau camni...

"sebab budak2 kan selalu main macam2...lari sana sini...nanti letih kan...orang besar tak main macam kamu yg masih kecil ni...orang besar lagi kuat...kalo kamu nak cepat besar...cepat2 lah belajar puasa"

p/s: anak su terlalu gilakan utk dewasa...selalu qistina tnya "qistina darjah berapa?" sue jawab "baru 4thn...so tadika la..."...mmg dia marah la...lepas tu terpaksa tipu kata dia darjah 2...terus senyum smpi ke telinga...bajet akak2 senior...

Bro ahmad said...

BELUM AKIL BALIKH LANA..lagipun kn dia kecil lagi..cian dia

ZouL said...

sebabnya ialah........seperti di atas..hahahahah.semua yang di atas adalah betul..

taliff said...

Sebab, sbb budak2 tak boleh pegang duit besar? boleh tak jawapan camtu?

NamaSayaAmmar said...

nanti x larat.
tapi kalu nak try posa awal2 pon x pa.. lagi bagus! =D

Wanie said...

huahuahua..cane nak jawab eh..
budak kecik mane larat nak puasa..kang jatuh sakit..:)

Yutaka Mushimura said...

emmm..tak berani nak jawab..sebb Allah itu Maha Tahu..dan Tidak Zalim ...

woohaa...cam ustap tak???hhahaks

Aimifiqa said...

kene cakap depe yang depe masih kecil lagi, nnt besar mcm akak, baru boleh puasa, dapat bertahan. hihi. yang ats semua sbb2 munasabah jgak.

SoLy SoLicious said...

mse sy kecik2 dulu belajar bpose setengah hari..hee..
budak2 xwajib pose sebab kecik lagi..xalarat lagi..belum tahu apekah erti puasa sebenarnya~ erkk?? ampun kalo tersilap

h A n Y S said...

sebab budak2 tecik tak kuat..orang2 yg besar mcm kak lana je kuat.. kalau tak kuat, nanti pengsan..


hehehe..

SoutulMujahid said...

bg tau beliau, beliau nak posa, boleh tapi x wajib. buat latihan dulu, posa separuh hari dulu

pastu cubit pipi dia :p

~min~ said...

sebab budak kecil, hati nya masih suci, mereka masih tidk tahu tentang dosa dan pahala.

NorHalizah said...

sebab budak kecil tu belum tau nak puasa macam mana, cakap pun tak reti macam mana nak puasa..

ngeee...hentam saja lah.

Eza Boom Boom :) said...

sebab budak kecik kena bagi chance dulu..tak payah posa segala time masih budak ni...dah cukup umur nanti, jangan tak puasa pulak...nanti dapat dosaa..hik3...okey tak cara eza explain???

Mohd Izzar said...

blom cukup syarat..hoho..

caliph shuriken said...

blom baligh.. so blom wajib berpuasa ^^

Syuxer said...

belum akil baligh..:)..

cakap je..Allah s.w.t masih sayang kat budak2 kecik kerna mereka tiada dosa..tapi bila mereka dah akil baligh..kenala sayang balik kat Allah s.w.t tau..balas rasa kasih sayang kat Allah s.w.t yang dah berikan pada mereka sejak dari dilahirkan hinggalah akil baligh..heheh..eh betul ke jawapan syuk neh..

iPai said...

kena cakap cam ni

'Hanan, budak kecik tak pandai cakap. Nanti kalau dia puasa, macam mana nak baca niat. Kalau tak baca niat, nanti puasa tak sah. Haa, cuba Hanan baca niat (ajarkan bacaan niat tuh). Haa, Hanan dah boleh baca, so Hanan dah kena suruh puasa sebab Hanan dah besar'

APAN said...

ALLAH tu kan bijaksana...budak umor 8 bulan boleh ke tahan x makan, x minum susu.huhu...

tpi kalau jwb mcm ni pun bukan budak 5 tahun senang nak phm gak kot...

kerisperak said...

"Kak lana, kenapa Allah suruh orang besar puasa, kenapa budak kecik macam Nuha (adik dia berusia 8 bulan) Allah tak kasi puasa??"

Kengkadang kita leh jadi terkesima bila budak2 kecik yg belum tahu ape2 bertanya soalan.. nk jawap pun nk kene pikir dulu, kang tak pasal2 takut samada diorang akan tersalah faham or langsung tak faham..hehehe

Bukan Allah tak bagi Nuha puasa, tapi Allah tahu Nuha tak mampu nak berpuasa lagi, macam kak lana,kak lana dh kuat dah mampu utk berpuasa, sebab tu la Allah suruh orang dewasa berpuasa.

Tapikan lana, macamana nk explain kalau die ternampak org dewasa pompuan xpuasa? terkantoi.. camne? camne?

NA said...

Budak kecil belum tahu beza baik dan buruk. Belum mampu untuk tahan lapar dan belum faham erti puasa.

Hehe ini jawapan mudah.

Powered by Blogger.