RSS Feed

7 Wet, Wild & Weird Deep Sea Animal Wonders

10

March 22, 2012 by


1. Pacific Barreleye Fish
You can see this weird having soft and transparent head. Nampak tak bebola hijau dua didalam kepalanya? Tu mata Mr. Barrel ni! Yang kelihatan macam sepasang mata kuyu kat luar tu hanya sekadar sensor organs.

 

2. Bathysaurus Fish
Been described as "The World's Deepest-Living Superpredator". Tgk gigi pun dah boleh bayangkan mengapa digelar sedemikian rupa. This one have both male and female sex organs.


3. Viperfish
Ikan ni halus je sebenarnya, tapi tak padan dengan brutalnya. Kelebihan yang Allah bagi padanya ialah perutnya boleh memeri, mengembang yang mana, membolehkannnya menelan dan menghadam ikan yang lebih besar darinya.

 

4. Deep Sea Anglerfish
Trademark Mr. Angler ni pada 'tali tergantung' dihujung kepalanya tu. Ia berfungsi dalam 2 cara, pertama sebagai umpan (kerana rupa 'tali' tu seakan2 ikan kecil) dan kedua, sebagai 'lampu suluh' pada kehidupan2 lain yang terletak jauh didasar laut.  Someone said that; the deeper they are, the uglier they are.

 

5. Piglet Squid
Comel kan yang ni? Mata besar, badan pendek, hehe. Walaupun comel, tapi Ms. Piglet ni susah nak hidup dalam aquarium, seperti haiwan2 belaan lain yang mudah menyesuaikan diri dengan persekitaran manusia. Kalau Ms. Piglet senang dibela, leh gak bela jap seekor ^_^

 

6. Japanese Giant Spider Crab
Memang sangat besar, tak boleh disangkal lagi. Kaki2nya tu boleh memanjang hingga 4m, dengan beratnya boleh menjangkau sehingga 20kg seekor. Usianya mampu mencapai 100tahun. Also known as a cleaner of the deep, cause making short work of the dead and dying alike.

 

7. Tongue Eating Louse
Ia sejenis parasit..dasar parasit betul. Apabila ia masuk kedalam mulut Spotted Rose Snapper (sejenis ikan), Mr. TEL ni akan duduk statik dekat lidah ikan tu. Kita tahu,parasit sifatnya; mendapatkan makanan/keperluannya dengan 'menumpang dirumah' hosnya. Jadi, Mr. TEL mendapatkan makanannya dengan menghisap darah ikan tadi. Ironinya, ia akan hisap darah ikan tu, sampai lidahnya mengecil dan mengecut akibat kehilangan darah yang banyak, dan seterusnya menggantikan dirinya sebagai lidah kepada ikan tersebut. Jahatnya. 





10 comments »

Sharina Abdullah said...

eeeee buruk dan menggelikan. hehe :D

Jahidih Saili said...

Wa..subhanallah...
buruk tapi indah..indah tu perlu fikir di luar kotak kot..hehe..

si piglet sgt comel..

sis92 said...

this is amazing =)

tp ada jugak yg menakutkan wuu

~ Cik Azz ~ said...

Kuasa Allah..

Kadang2 macam tak percaya je bila tengok rupa ikan yg macam2 dan pelik2 ni.. Kadang2 rasa macam gambar tu diedit je.. Tapi tu la, memang ujud sebab ianya kuasa Allah...

Takmo la bela benda2 pelik ni Lana.. haha...

Ahmad Saufe said...

pelik2 ikan dalam entri ni...sgt2 unik

caliph shuriken said...

ikan tu ada torchlight laa ^^

midonz said...

nice info

Leeza dayasari [santai leeza] said...

apa ke bendanyer unik bebenor nie... isyh osyh...

Leeza dayasari [santai leeza] said...

** header leeza buat sendiri. guna power points. simple2 mcm tu boleh lah.... lebih2, hebat2.. memang tak pandai.

xila dot said...

semua ciptaan Allah...^^

Powered by Blogger.