RSS Feed

Dulu VS Sekarang

15

March 7, 2012 by


Dulu, kuih 3 ketul harganya RM1,
Sekarang, masih boleh beli 3 ketul, dengan harga RM1.20, 40sen seketul.
Harga naik, dari segi rasa menurun.

Dulu, mudah kenalpasti bila musim hujan dan musim panas,
Sekarang, takda musim dah, hujan, ribut, taufan ikut suka je datang.
Tiap kali bencana, tak pernah rasa bersyukur menghadapinya.

Dulu, susah nak basuh kain, pegi perigi, tepi sungai,
Sekarang, mesin basuh dah ada, senang saja.
Tapi, kedai dobi juga dicari.

Ayahanda selalu bilang:
"Nampak macam zaman yang berubah. 
Hakikatnya,  manusia itu sendiri yang berubah-ubah"



15 comments »

Rossy Brown. said...

mungkin kalau pergi dobi lagi senang kot tapi kena bayar. hihi.

teknologi la katakan.

abghani said...

lagi dulu dulu kuih 5 sen satu

Jahidih Saili said...

dulu ms sy kecik, sy selalu beli kuih 5 ketul rm1..skrg ni mmg mahal...

setuju dgn pernyataan ayah lana.

syaz@rozelt said...

banyak kemudahan buatkan manusia semakin malas..nie salah satu perubahan jugak~hihi

Munirah Shamsudin said...

Harga ayam goreng kat sekolah saya menaik. 1 = RM 1.50
sebab tu saya malas nak beli ayam goreng kat sekolah tu ;~;

Nunaayat said...

zaman 2020 nnt lg cmana la yer....

Yasmin Aris ♥ said...

suke ayat awak :)
Sebenarnye manusia yg sentiase berubah .

P/s : thanks singgah, salam kenal ;) Len kali takmo bukak yee kalau bukan haters kite . hihi

Ayumi Comot said...

NICE....

setuju ngn kate2 ayah akak..zaman xberubah, tp manusia yng berubah2...:)

~ Cik Azz ~ said...

Betul tu.. Kita yang berubah sebenarnya...

Dulu gaji kecik, cukup je makan pakai segala..

Sekarang gaji besar, manjang bersungut je tak cukup duit padahal kerja bagai nak rak..

Kalau dah tak bersyukur, memang la sentiasa tak mencukupi.. Bersyukur la selalu walau dalam apa bentuk cabaran yang mendatang.. :)

aisya said...

sangat2 setuju..

suzie rahman said...

salam...dulu kuih 5 rm1.tp skg 2 rm1. dunia2

caliph shuriken said...

klau dulu rm1 mcm2 bole beli, huh...

faridah nazurah said...

haha dulu dengan sekarang mmg banyak bezanya.. barang2 semua dah naik

Arul said...

waaa dulu aiscream seposen je dah dptt..

Encik H said...

1. Dulu-dulu lagi sebelum dulu, harga kuih 5 ketul ialah rm1.00

2. Sorang kawan saya (ppuan) pernah kata, selagi kau hidup sebagai manusia, kau akan sentiasa berubah bersama masa..:D

Powered by Blogger.