Peluang dan Kesempatan


Acapkali mengeluh peluang tu susah nak dapat, sukar diperolehi.

Tapi bila dah ada, kita sengaja melepaskannya.. Dengan beranggapan, mungkin ada kesempatan diwaktu lain untuk memperolehi peluang yang sama.

TIDAK sebenarnya.
Peluang adalah sesuatu yang perlu dicari, diusahakan.
Bukannya menunggu sehingga berkesempatan, baru nak diletakkan dalam genggaman.


Comments

kerisperak said…
hm.. peluang sebenarnya datang tanpa kita duga.. memang betul dengan hanya menunggu tanpa usaha mana nak dtgnya peluang tu..

bila dah ada peluang dan kesempatan jgnlah beranggapan ini bukan apa yang aku mahu dan menganggap boleh dapat peluang yg lebih besar atau baik dari ini.

Rezeki yang Allah nak bagi hanya Dia yang tahu..bagaimana cara ianya dismpaikan hanya Dia juga yang tahu. Kita sebagai hambaNya harus terima dengan ikhlas dan redho dan berusaha dengan lebih baik, anggap peluang itu sebagai amanah..
Cik Azz said…
Betul tu...

Tapi kadang2 kita tak tau macam mana nak cari peluang tu.. Dan kadang2 pula bila peluang tu datang, kita tak menyangka bahawa itu adalah peluang yang kita cari dan tunggu selama ini..

Akak ni memang jenis yang tak berapa nak tau cara nak cari peluang, pergunakan peluang dan ambil peluang.. huhuhu..

Mungkin sebab itu akak masih tak berjaya seperti kawan2 yang lain.. sian den...
1 said…
Betul lana. Bergantung kepada usaha dan pilihan kita juga. Kadang-kadang, tertulis dalam takdir kita akan beroleh apa yg kita impikan tapi akhirnya kita tidak dapat. Contohnya, kita nk makan tapi malas nak masak walhal semua bahan utk dimasak sduah tersedia, akhirnya kita xdapat makan. Begitu juga dalam peperiksaan, kita ditakdirkan berjaya, tapi malas untuk belajar, akhirnya gagal.

Kita ada pilihan. berjaya atau gagal, dapat atau tidak, semua di tangan kita kecuali beberapa takdir yang tidak boleh diubah contohnya kematian..

Popular Posts