RSS Feed

Pertama kali aku solat

11

March 26, 2012 by


Semasa pertama kali lana menunaikan solat secara sendirian, masih kanak2 Ribena lagi ketika itu. Waktu tu, yang ada dirumah seingat lana ada ibunda saja. 

Seingat Lana, waktu tu lana cuba beranikan diri solat sendirian, fardhu Zohor kalau tak silap. 
Ye lah, zaman kanak2, kdg2 terlupa bacaan, kdg2 terlupa tertibnya. 

Tapi, alhamdulillah, syukur sangat2, bila dah selesai tu, rasa macam bangga sangat dengan diri sendiri, bangga tak ingat dunia plak tu! hahahaha. Waktu lipat kain telekung dan sejadah tu, tersengih2 macam kerang busuk. Anda tentu boleh bayangkan bagaimana seronoknya perasaan kanak2 Ribena bila berjaya melakukan sesuatu kan?

Bila keluar dari bilik, ibunda pun tanya:
"Kak, buat apa tadi?"
"Akak solat mak, *sambil tersengih,ase bangga nih*"

Pastu, ibunda dengan muka selamba:

"Akak salah kiblat lah, orang patutnya pandang depan sana, ni akak membelakangkan kiblat"

WHATTTT???? Arghhhh, rasa macam $%^&*$*#*!
*hilang sengih kanak2 ribena, melampau sungguh rasa maluku ini*
http://www.emocutez.com

"Pastu, sebutan tu, berbisik je, jangan kuat2 macam baca buku ya kak"
*nampak sangat aku membaca buku tadi*

WHATTT AGAIN???? Rasa macam nak lari sekuat hati je time tu..hurmmm..

Sejak saat itu, arah kiblat menjadi faktor utama yg diteliti. Harus2 diteliti,hehehe.



11 comments »

P#eoniX said...

besalah...mase kecik je pon....mesti blur yang amat sangat bile dapat tau ape yang sebenarnya terjadi....hehehhe....

Jahidih Saili said...

haha..mesti comel je kan..

mujur lana lari xsampai ke pulau maluku..hehe..

biasalah tu kan..msh belajar, klu salah pun, xkisah :)

shiema sufian said...

hehehe, kiblat tu benda pertama perlu taw before mulakan solat (:

nasir hamzah said...

hehe, kelakar dan menarik..

caliph shuriken said...

yup, kena tau arah kiblat baru bole mula solat ^^

-SUPERGIRL- said...

hahahahha ! kelakarrrr

Nora Karim said...

hahah comei....

http://dialoguda.blogspot.com

Am said...

pengalaman pertama solat memang best.. wpun xbpe ingat bila first time.. =)

M@W@R Q@SeH said...

hehehe...mesti comel je kn pkai telekung...

etuza said...

Alahmadulillah..muslimah Allah berkatimu.

Kiblat,..rasa pernah lalui, maklumlah pernah juga kembara jauh di rantau orang. Ada tempat x ada anak panah arah kiblat. Malam ni..buat2 yakin solatlah hambaNya ni..esok pagi tanya ustaz..salah lah qiblat. wallahualam...

jomsantaisekejap said...

1st time sy solat jemaah...ahaksss. Boleh pandang kiri kanan tgk org lain sembahyang..siap cuit2 lagi member sebelah..

Powered by Blogger.