RSS Feed

Sakitnya hati apabila difitnah oleh penjahil

10

March 20, 2012 by


Akibat kejahilan, lana pernah difitnah. Mungkin bagi sesetengah orang, perkara ini kecil, tapi bagi yang melaluinya, betapa tak seronoknya bila orang mengata kita, menuduh kita melakukan sesuatu yang kita tidak pernah buat sama sekali. 

Zaman diploma, ada segelintir teman seangkatan yang kelihatan lebih suka melemparkan cerca, boleh jadi hobi mereka. Dan sebagai pelajar yang dahagakan ilmu, selalu juga lana ditemani beberapa teman lain akan berjumpa dengan pensyarah diluar waktu kelas bagi membincangkan dengan lebih lanjut topik yang dipelajari sebelum itu.

Dan, adatlah, apabila sering berjumpa, maka sudah tentu hubungan menjadi mesra. Hubungan baik antara pensyarah dan anak muridnya. Hendak dijadikan cerita, salah seorang pensyarah, Ustaz XX namanya. Beliau memang penuh ilmu didada. Bila bercerita dalam kuliah, memang kami akan ternganga. 

Selalunya, lepas selesai sesi perbincangan, Ustaz XX akan belanja kami makan. Chicken Chop sepinggan pulak tu. Phuiii, siapa yang tak excited kan? Dan, pada waktu ini, Ustaz XX akan bertanya bagai seorang ayah kepada anak2nya, "macmna blaja sem ni?" "kat asrama,ok?makan macamna?" dsbg. Of course, sebagai pelajar, kami menghormatinya. Masing2 tahu batas perhubungan. 

Yang tak sedapnya, ada yang memandang serong perhubungan kami yang mesra dan baik ini. Dituduh kami menggedik, membodek, mengorat dll lagi. The fact is:

He's 45 years old with 6 kids.
And they don't know anything bout him except one: Ustaz XX is their lecturer. 
Apa, tak dapat makan chicken chop pun nak dengki??? Haishh..apa nak jadi?? 
Yang mampu kami buat, teruskan makan chicken chop dan dapatkan result yang top!!

Kejahilan selalu membuatkan manusia saling bertingkah, menuduh antara satu sama lain tanpa usul periksa. Sering yang tidak bersalah menjadi mangsa pada manusia yang suka menabur onar dan dusta.




10 comments »

APAN said...

semua orang pun mesti ada kenangan mcm ni...pepandai la membawa diri kalau terkena.bnykkan bersabar, itu yg paling penting...pedang ke apa, simpan dulu.huhu...

faridah nazurah said...

ala kak,, sy dah selalu terkena macam ni.. biasalah manusia. ada je benda nak dikata dek mulut tu..

! Shealai Diaries ! said...

Ada sesetengah manusia yg tak suka tengok org lain senang sikit....semua itu dari hati..bila hati dah hitam..maka buruklah tingkah lakunya...kan...

CiK FizA said...

Manusia kan~ ada je yg x kena dgn org laen. dri sndri tak nampak pulak. huu >.<

Mulut manusia nie x boley ttup. Kalau mlut tempayan xpe jugak. Ngee~ :DD

sabar je laaa. ^^

suesue said...

rambut sama hitam,hati lain-lain..

Zul Fattah said...

manusia memang penuh dgan hasad dengki.. blajarlah utk terima seadanya.. hanya itu yg terbaik utk menghilangkan hasad dengki..

p/s: ingat lagi la kat lana.. kembar dulu.. maafla.. skrang jarang BW..

Nyue said...

biasa manusia ni ad pd pandangan masing sifat hasad dengki...xdengki tu bkn manusia tp bagaiman dia kawal sifat tersebut..

Jahidih Saili said...

Biasanya org mcmtu jenis yg malas jumpa pensyarah..hehe..sabar jelah lana.. doa org2 teraniaya dimakbulkan doanya..
percaya atau tidak, itu tandanya lana berada di taraf lebih tggi daripada org2 tu..

❤ cik ieYra ❤ said...

sesetengah manusia memang ada yg macam nie . tak pernah bersyukur dgn diri sendri . then , suka ngt jeles nan owg len .

bersabOr je lha ea ~~

~ Cik Azz ~ said...

Benda macam ni kat mana2 pun ada Lana...

Ukur baju di badan sendiri - sebab akak ni tukang jahit gak.... huhu...

Powered by Blogger.