Sisi berbeza atau hipokrit?


Pastinya bila anda berkunjung ke blog seseorang, pasti sedikit sebanyak anda membuat tafsiran sendiri terhadap peribadi tuan blog itu, betul?

Berdasarkan apa? Penulisan di entrynya? Gaya percakapan dan bahasanya dishoutbox? Barangkali melalui karya2nya - doodle, header & banner design, atau cakarathon? Atau berdasarkan susunatur layout dan kekemasan blognya?

Apapun terpulang pada kita untuk membuat tafsiran. Cumanya, saya sekadar berkongsi pandangan, blog merupakan salah satu medium untuk mengenali seseorang. Sedikit sebanyak, kita dapat melihat sisi berbeza seseorang itu melalui blognya. Mungkin di alam realiti, dia agak jauh berbeza. Tapi itu bukan bermakna hipokrit, ia sekadar sisi berbeza dalam setiap diri seorang manusia.

Kadangkala, akibat kemajuan dan kepantasan diluar sana, ramai diantara kita terhijab sisi berbezanya. Melalui medium beginilah, sedikit sebanyak hijab tu terbuka. 


Comments

Unknown said…
akak rasa sy ni mcm mana? haa cube la teka :P
Syazana Zainn said…
betul tu, setengah org di luar dia nampak diam

tapi di dalam blog / maya dia nampak peramah :)
Sharina Fadzil said…
betul2, kadang2 perangai berbeza kat alam maya atau dunia realiti.
Muttallif said…
mungkin dengan blog mereka lebih selesa untuk menyatakan sesuatu. Jadi, disebabkan malu untuk meluahkan sesuatu dalam dunia nyata....
that's rigt ! kdg2x bile kt alam maya ni diorg lebih peramah .
Liyaa Mf said…
Aah. Sebenanye manusia ni boleh berubah2 pesonality ikut keadaan kut. Reality or yg dalam blog, rasanya both bkn hipokrit. Betullah, sisi berbeza. Tp ade je org bleh hipokrit utk dapatkan perhatian. Mungkin. Hehe.
ZulhilmiRosnin said…
uhuk uhuk. eh ada termensi cakarathon di situ. haha! terima kasih lana~
1 said…
Betul..sy selapan dengan lana :)
P#eoniX said…
x perasan pon...kalau kat luar haku neh gile-gile...kat dalam neh lagik menggile...keh...keh...keh...ko hingat senang-senang ke kat luar haku nak cakap rindu bagai kat orang lain...kat dalam neh orang x nampak haku tuh yang haku leh suke-suke cakap rindu kat orang...kah...kah...kah...aku rindu kat ko lah...hehhehe...
ary_lee said…
ary ada kenal sorg blogger ni..
Dlm penulisan dia, dia seakan-akan seorg yg comeel.. Kdg funny n open minded,..
But d real thing is, dpn org, dia akn SERIUS~
Unknown said…
Bagi aku blog ibarat layar panggung, kadang-kadang dia buat kita teruja, kadang-kadang ia buat kita tertawa, kadang-kadang ia buat kita curiga, kadang-kadang ia buat kita bahagia atau derita... jangan menilai diri seseorang melalui luaran, ibaratnya seperti jangan pernah menyanjung cinta, jika tak mengenal maknanya cinta.. fikirkan...
Sis AI said…
Ya btul! Sy stuju! Ini sy bgtau la psl life dan blog sy. Sbnrnya kat dunia luar sy takde la se-rock2 dlm blog. Bg sy, tjuan blogging sy ni utk kongsi something dgn org lain. Jdi skit sbanyak org yg nk bca something, msti nk gaya santai. Ni mcm strategi la. Don't judge a person by their blog. Hahaha!
Unknown said…
Macam am, blog am lebih pada satu arkib untuk peristiwa dalam hidup. Nanti dalam 10 tahun lagi nak baca balik nak ingat balik kenangan tu. Biarla samar-samar asalkan tak hilang semua memori tu.

Tapi rasa kalau dalam real life xde rasa ada la persamaan jugak, maybe dalam blog ni di exaggerate kan sket kan sifat kita sebab boleh berfikir dulu sebelum tulis.
caliph shuriken said…
yup, ada org selesa berbicara via blog.. ada yg selesa cara biasa ^^
Apai said…
What i always thought about me is i have split personality doing the blogging ..but in reality they said i'm not..still the same boring person..hehehe
Encik H said…
saya tak pasti apa tafsiran orang terhadap blog saya..apa yang saya tau, blog ni jadi medium saya untuk satu sisi yang berbeza..mungkin sebab tak ada siapa-siapa yang kenal saya..hehehe

Popular Posts