RSS Feed

Usaha dan Kemenangan

20

April 17, 2012 by


"Siapa yang berusaha lebih, dia akan dapat lebih."

Kata2 hikmat inilah yang saya pegang sepanjang tempoh pengajian Diploma saya dahulu. Saya kagum dengan yang mengucapkannya, dia sama kelas dengan saya, cuma dua tahun lebih tua. Memang, saya suka bersaing, lebih2 lagi dengan orang sepertinya. Bila 'kemenangan' berpihak pada diri, saya rasa sangat puas hati.

Tapi, dia juga selalu mengingatkan,

"Nak beroleh kejayaan, kemenangan, itu mudah, tapi untuk mengekalkannya, itulah part paling susah."

Terima kasih..kata2nya itu saya pegang sampai kehari ini.



20 comments »

M@W@R Q@SeH said...

kita dpt faedah jika berkawan dgn org yg berdaya saing secara sihat...kena plak sahabat tu suka nasihat menasihati kita ke jln yg benar...

P#eoniX said...

nak makan senang...nak diet yang susah....tuh yang haku pegang sampai skunk....erk!!!...silap tajuk plak...
hakhakhak...

Sis AI said...

Yes, dua2 yg dia ckp tu sgt brmakna.
Prnh trbaca satu quote kat tiang skolah.. Klu nk prkara yg luar biasa trjadi, maka berusaha la dgn kadar luar biasa. Mcm budak2 Dekan kot. Dpt Dekan luar biasa bg sy. Tp tgk la struggle diorg mcm mana..

Azhafizah[フィザ] said...

betul tu Lana.kalau dah dapat apa yang kita nak/berjaya..susah nak maintain.kene sentiasa berusaha.^__^

~ Cik Azz ~ said...

Betul tu...

Sebut berubah itu senang.. Namun untuk melaksanakannya agak susah..

Sama je kot makna dia... ehehhh...

Cik Kay Jue said...

wah.. like3.. ckj suka... selalunya ckj akan guna kata-kata ni.. nak seribu daya.. tak nak 1000 alasan.. hehe..:P

yana halim said...

akak ada impian. berusaha dah sampai selalu menitiskan air mata. tapi belum juga dapat. makanya pada akak, nak capai kejayaan pun tiada mudahnya. * sambung nangis.

Jahidih Saili said...

Wah, bestnya ada kawan mcm tu kan..untunglah lana..
sy jg berpegang dgn prnsip ni. masa form 1 sekolah menengah dulu, sy rasa renah diri sgt..maklumlah org kampung.hehe..
tp sy nk buktikan org biasa mcm sy pun boleh..seingat sy, smster 1 form 1 tu, sy no.24..haha..malu sgt..sem 2 form 1, naik no.4, sem 1 form 2 naik no.2, sem 2 form 2, naik no.1 sampailah form 5..bila masuk asasi, sy bermula dr bawah, sy masuk bidang agama padahal sy xminat, belajar dalam bahasa arab, ssh sgt..sem 1 mmg teruk, sem 2 tu barulah Ok :)

Ini Kisah Tia said...

betol! nak mengekalkan tu yang part agak susah ..

Muttallif said...

Memang betul Lana,kalau rasa terlalu selesa selepas mengecapai kejayaan atau apa yang kita mahukan, memang kita tidak akan mampu berdiri lama ditempat tersebut.

Pasti.

Sharina Abdullah said...

bestnya ada kawan mcm tu, bole bersaing dan saling bagi semangat. hehe

uLan said...

kita puas dengan kejayaan yang diusahakan sendiri.. susah senang harus ditempuh,tekad tabah dan cekal kunci utama sebuah usaha yang pasti membuahkan hasil...

nasir hamzah said...

memang betul lana, kita harus sentiasa berdoa, berusaha dan bertawakal untuk terus mendapat yg terbaik..

caliph shuriken said...

mcm la liga spain plak.. antara status juara & juara bertahan ^^

APAN said...

kekasih gelap la tuh...

Encik Atan said...

mesti bukan A.samad said kn?haha

Karukord Jagau's said...

Nk kekalkn tu mmg susah sket.......
Tp asal jgn jatuh merudum.....kira ok laa :)

nazirah said...

betul tu , sy pn stju dgn kata2 ni .. smg brjaya insyaAllah..

drzira said...

agree ~

CiK FizA said...

Yup ! Setuju ngn kata2 kat atas 2. Nak kekalkan memang agak susah. Sebab 2 la usaha 2 penting. Teruskan usaha, jgn malas2. >.<

Powered by Blogger.