RSS Feed

Kulit buah dan malas mengupas

40

May 15, 2012 by


Semasa kecil, saya sangat suka menikmati buah-buahan seperti mempelam, durian, manggis, epal, oren, rambutan, limau dan tembikai susu. 8 jenis buah ini, memang selalu ditelan sewaktu zaman kanak-kanak dulu.

Dan, kalau anda perasan, kesemua buah yang disenaraikan, perlu dikupas dulu kulit sebelum mengambil isinya.

Dari dulu, ayahanda dan ibunda, dua insan yang banyak berjasa mengupas kulit buah untuk saya, anakanda mereka. Jadi, saya tinggal makan saja. Situasi itu berterusan sehingga ke alam persekolahan.

Dan hasilnya..dapat dilihat kini, 20 tahun kemudian..iaitu..

SAYA TIDAK AKAN MAKAN BUAH SELAGI TIADA ORANG KUPASKAN KULITNYA.

Bhahahahaha, saya jadi sangat malas. Minda saya tidak menggerakkan tubuh untuk mengupasnya sendiri, selagi tiada orang tolong kupaskan untuk saya. 

Dirumah, ibunda dan ayahanda memang memahaminya. Semasa didapur, jika ayahanda misalnya, sedang mengupas buah, pasti dia bertanya, "Nak??". Sudah tentu saya tersengih lebar selepas itu.

Tapi..diluar rumah..tiada orang macam tu.. huk, sob sob sob..



40 comments »

Masz Sidek said...

hehehehe... kena masuk kelas mengupas kulit buah ni... atau cari calon suami yg tahu mengupas... asal nak makan, minta dia kupaskan... ;p

PariPariPutih said...

Lana ada... akak... ko cakap nak makan apa kulit buah kelapa pun akak boleh tolong kupaskan keh keh keh

nasir hamzah said...

wah pas ni kena cari calon suami yg rajin ler.. biar si dia yg kupaskan ek lana..hehehe

caliph shuriken said...

msti syarat calon suami lana nanti seorg yg rajin kupas kn, hikk...

|shuhadaothman|TM said...

ahaha. mkn je sekali kulit buah tu lana. hikhik :P

ain farahin said...

untungnnya kte masa kecik2..
ada mak ayah yang nk lyn kerenah kte.

tpi skunk?mm

miranadia said...

meh org bagi kelas mengupas buah!
sejam dua hinggit! hahahah

Muttallif said...

Satu cadangan dekat Lana.

Paksa sesiapa yang ada untuk mengupasnya :)

SheCinta said...

Dear Lana... kena belajar tau !~ HEHE..nanti sok lusa pegi keja jauh jauh ker... susah... nanti tiap malam dok ingat family... Lana sayang... cuba cuba rajinkan tangan untuk mengupasnye!~ pas ni Lana pulak kupas kulit untuk Ayahanda dan Bonda Lana keh !~ :D

SheCinta said...

Dear Lana... kena belajar tau !~ HEHE..nanti sok lusa pegi keja jauh jauh ker... susah... nanti tiap malam dok ingat family... Lana sayang... cuba cuba rajinkan tangan untuk mengupasnye!~ pas ni Lana pulak kupas kulit untuk Ayahanda dan Bonda Lana keh !~ :D

Amalina Ulya said...

opsss !
ada juga yg jenis malas kupas kulit buah ya ?
baru ulya tahu . . .

FARHAN said...

eehhh same la kiterr!!!!!!!! ;P

Ruzzezanie said...

jenuh la nanti incik suami kamu. confirm manjang pegang pisau je.be ready nk kupas buah. :)

Nurmujahidah Ismail said...

camni pun ada jugak,, aiyooo

CiK FizA said...

jgn malas2 ! Haip2. Ngee :DD

Kalau malas sgt, mkn je sekali ngn kulit tuh. hee :DD

kerisperak said...

first time sy jmpe org mls nk kupas kulit buah.. hahaha Lana..Lana..

Lan Bingka said...

selamat la buah kalau letak depan lana, tak dimakan. ;)

Munnafendy said...

Lana, nnti nak cr hubby, kena letak syarat pandai kupas buah ok? hahaha manje ni :)

afzalsukasuki said...

alahai manjanya.kat umah aku/saya *kahkahkah gelak jap kalau cenggini punya malas jawabnya makan kaki je la hahaha

~ Cik Azz ~ said...

Memang ada je org macam ni.. Sepupu akakpun mcm tu.. Dia yg kupaskan buah utk anak dia makan termasuk la buah mangga yg mudah sngt nak kupas tu.. Sampaikan dia kata, kalau tak dikupaskan, mmg busuk macam tu je la buah tu..

Bila mak akak dengar, terus mak akak cakap, mengada-ngada... Dah tua bangkapun malas nak kupas.. Macam mana nak buat benda lain kalau yg senang macam tu pun malas nak buat.. Dan itu bukan masuk dalam kategori manja, tapi over ngada2...

No wonder la budak2 sekarang memang tak reti nak buat kerja rumah.. Jangan salahkan cikgu kat sekolah, tapi salahkan diri sendiri yg terlalu manjakan anak-anak..

Senang cakap, kalau malas, tak payah makan.. :D

delarocha said...

minum air jus buah..tak payah kupass

gnesop poseng said...

masa kecil kalau malas nak kupas kulit mangga, terus makan cam tu jer..sekali dgn kulit.. hahaha

APAN said...

kena cari laki yg rajin kupaskan untuk ko la...jngn masing2 malas nak kupas sudah. x termakan buah yg dibeli nanti :)

KorN said...

malas nye cik lana nie...
dulu 1st time aku makan buah nanam aku x sure mana isi mana kulit.. aku ingatkan kuliutnya tebal, rupanya isi nya yang tebal... sudah nya aku buang sume, tinggal biji sajer

★ aIsyaH ★ said...

kalau epal boleh la mkn terus dgn kulit..tapi kalau durian..?hehe

*kalau ada org kupaskn takpe la kn..kalau xde kempunan..hehe^^

Rulita.park said...

sama saja dengan saya hahhaha :D saya paling males kupas buah -.- apa lagi kupas salak -.- kadang apel gak saya kupas kulitnya,saya cuci dan langsung saya makan wkwkwk :D

CikMai said...

ahaaa saya plak malas nak kopek kerang or kulit udang. sampai sekarang mak yg buat , kalau duk jauh dari mak sy bg je kat sape2 yg makan ngan sy, bukan tak lalu, malas nak kopekk punya pasal.heeee

LaLa mhdnor said...

amboi, kemain ye, haha :)

kiera'sakura said...

kena cari suami yg rajin nie tp jgn nt dapat suami yg manja xmo kupas jugak sudah.. alamat x mkan buah la korang nt.. hihiihihi

Selendang Merah said...

alaaaaaaaaaaa..manjanya dia..meh2 nnt sm tolng kupaskan buah nak? ahak :P

Syazlina Khairuddin said...

manjenya lana nie..hihi..tp nak buat cm mane kan klu dh terbiasa..x pe nnt kawen suruh hubby tolong kupaskan =)

Kamsiah said...

sebiji mcm perangai anak2 akak hehe...kalau tak dikupas,sanggup tak makan la jawabnya...dah kupas,letak dlm peti ais,kejap ja licin...

Karukord Jagau's said...

meh la kita kupaskan meh... >_<

Cik Lia Lomi said...

samalah tu dengan Lia, sangat malas nak mengopek buah.

ejulz said...

manja.. :P

Husnalyas said...

epal sdp dimakan ngn kulit skali. org ckp kulit epal b'khasiat ^^

emy|farid said...

beli yg dah dikupas tuuu, hehe byk je kan?

Cik Semut... said...

amboi..manjanya dye~~

Adylia Qarissa said...

hahaaaa..tau makan je ey?? memang malas sangat nie..ish!! jangan sampai mentua tau dah lerrr ;p

SYAH'IZZAT said...

xyah kupas, makan je kulitnya. berkhasiat tau :)

Powered by Blogger.