RSS Feed

Ayahanda sudah tua rupanya..

17

June 12, 2012 by


Ada dua perkara, saya melakukannya hampir setiap hari.

Pertama, setiap kali ayahanda keluar ketempat kerja, saya segera bersalam dengannya..dalam hati, saya berdoa memohon keselamatan, perlindungan dari sbrg kecelakaan untuk lelaki ini..saya sangat menyayanginya..

Kedua, apabila ayahanda tidur, saya mengintai, memerhati raut wajahnya ketika itu..meneliti kedutannya, air mukanya, ubannya, dengkurannya. Dalam hati, saya berdoa moga lelaki ini dipanjangkan usia dan dikurniakan kesihatan yang baik..saya sangat mengasihinya..

Setiap kali berbuat kedua-dua, hati saya akan berkata.. "Ayahanda sudah tua rupanya..semakin tua dimamah usia..". 

Saya tidak tahu sampai bila saya diberi peluang untuk melakukan kedua-duanya. Kadang2, saya takut memikirkan masa depan..masa dimana peluang itu terhenti..

Sumber imej




17 comments »

Noh Kodiang said...

1st comment!!!...
untungla dok kat rumah...
pahala kot kalau sekadar kita menatap wajah parent kita.

eintan nurfuzie said...

sebab tu cik en ulang alik umah ke tmpat keje.. dalm 1 jam perjalanan.. sbb nk duk rapat dgn org tua
jom join sini
http://www.nurfuzie.com/2012/06/pencarian-cik-en-dan-blog-entry-kita.html

:: Mrs.Eady :: said...

sedih nyer dik.... :(

nasir hamzah said...

bersyukur lana masih ada abah.. jagalah dia sebaik mungkin ye lana.. mcm nasir, dah takda abah.. kalau teringat kat arwah pasti hati ni sebak.. tapi alhamdulillah nasir masih mempunyai mak.. adalah tempat nasir mengadu.. syukur alhamdulillah..

mastinah said...

untungnya akak sebab sllu jmpa abah akak. mas skolah jauh. jarang jmpa bapa mas. balik cuti semester, barulah dpt jmpa. Dan tiap kali, tengok wajah bapa dan mama menyambut kepulangan mas di airport, nampak mereka makin tua.

nurdani said...

sekarang tinggal dengan mak ayah. sama dengan Lana, saya kadang2 tenung wajah diorang masa diorang tidur dekat ruang tamu. makin hari makin berusia.

Ety said...

Kak. Entry simple, tapi isi padat :)

Alhamdulillah. Kita yang masih mempunyai ayah, ibu, hargailah mereka :)

Masz Sidek said...

sy pun tinggal dgn mak pak...
tiap2 mlm sy dan adik sy sapukan minyak kat kaki dia...
tak sanggup nak fikir kalau apa2 terjadi kat dia...

Sally Yatiey said...

Sedihnya baca entry ni Cik Lana. Hargailah mereka selagi mereka masih ada :)

Adylia Qarissa said...

dkna menangis bila baca entry lana nie.. lana bertuah masih punyai ayah sehingga saat ini..errmmm..:(

leakedknowledge said...

bondaku semakin tua juga...hurmmm.tetiba trase sedih lak bc n3 nih..huhu


http://encikcopypaste.blogspot.com/

PariPariPutih said...

tak pernah berbelah bagi kasih antara ayah dan ibu, kedua-duanya akak sayang, sebab tanpa salah sorang memang x kan merasa nikmat hidup kat dunia ni... =)

TokeY said...

syukurlah dan sayangilah pada mereka , bagi yang masih ada ayah... :)

~Sweet Honesty~ said...

lana rapat ngn ayah eyh?? moga kita masih d beri kesempatan tuk terus berbakti pada mereka yea..

aizamia3 said...

sementara ayah masih ada, kita layanlah dengan sebaiknya agar tak menyesal kemudian nanti..

caliph shuriken said...

manfaat setiap peluang sebaik mungkin ^^

APAN said...

kasih dan sayangkan mereka terutama yg masih ada di sisi...pepandai la :)

Powered by Blogger.