RSS Feed

Adat VS Ibadat

15

July 8, 2012 by


Sedang duduk dikerusi, saya terdengar cakap-cakap sekumpulan orang tua dibelakang saya:

"Apabila adat melebihi ibadat dalam sesebuah majlis, habislah..."

Maksud disebaliknya ialah, akan berlaku pembaziran.

Pembaziran besar-besaran.

Persoalannya, bukan pada "orang tu kaya, banyak duit, suka hatilah.."

Orang 'miskin' pun, macam tu juga. Macamana nak buat tu?

------------------------------
Maafkan saya rakan2 blogger..terutama sahabat bloglist setia. Lana sekarang dikekang dek masa. InsyaAllah, ada kelapangan, lana membalas kunjungan.. Terima kasih banyak diatas segala sokongan..



15 comments »

PariPariPutih said...

Mula2 suh dia ukur dulu kain dia cukup nak buat kebaya ke atau kebarung... ini kain suku meter nak buat macam fesen sari... akibatnya membayar utang jer la kerjanya sampai beranak pinak... kan...

apa2 pun ikut la pada kemampuan.. nak bergaya tu bole jer asal tak memudaratkan diri dna keluarga... hum... tapi skrg ni mmg dah mcm matt sallehnyer style buat bideo pre wedding sblum akad nika camno tu.. ha ha ha ^^

lana cak.. he he he

leakedknowledge said...

kalau buat biasa2, dipandang rendah dan remeh oleh masyarakat..tanggapan mcm tu..tp hakikatnya tidak :P

Fatihah said...

memang betul-betul habis bila adat melebihi ibadat.

caliph shuriken said...

stuju, jgn mbazir..

sy pnah ke majlis kwn dulu.. cukup sederhana majlisnya, sy cukup selesa.. compare dgn majlis yg grand2, agak rimas dok lama2...

SYAH'IZZAT said...

emm setuju sgt ngan entry ni.

zaman skrng mcm tu lah. adeh

muhsin.aminudin said...

zaman mak bapak aku kawin, hantaran dan mas kahwin hanyalah al-quran

alif haris said...

sorry to say la ye.. memang cmtu la orang kita.. kdg2 lebih adat daripada ibadat. pentingkan benda yg tak berapa nak penting,

Masz Sidek said...

memang byk yg terjadi macam tu lana... bukan setakat pembaziran saja berlaku... kadang2 tu ada yg sampai berhutang... ;'(

Nurmujahidah Ismail said...

kalau muja,,, buat yang wajib dengan sunat yang memang dapat pahala sudh,, yang 'sunat' membazir n dapat dosa tu,, tk pyah laa,,,

Tukang Karut said...

tang adat tu yang selalu buat pening kepala tu...

Muttallif said...

Sebab itulah semasa perkahwinan Taliff dulu, Taliff banyak membankang perkara yang bertentangan dengan agama(ibadat). Mana tidaknya...membazir sangat

hairy said...

betul! jgn nk bazir sgt alakadar sudh..hehe

M@W@R Q@SeH said...

ni kes takut dikata org klu buat ala kadar je..tp yg ssh diri sndri jgk menanggung beban...

Sop Nama Saya said...

"orang tu kaya, banyak duit, suka hatilah.."

alangkah baiknya jika boleh membantu org yg memerlukan atau membangunkan agama, bukan?

|shuhadaothman|TM said...

baik berjimat daripada membazir kan lana. hehe :)

Powered by Blogger.