RSS Feed

Tahu

21

July 31, 2012 by


Orang yang pandai tu, tidaklah pandai mana.

Dia cuma ambil tahu berkenaan sesuatu, lebih banyak dari kebiasaan yang dilakukan kebanyakan orang.

Ibaratnya,

Orang biasa cuma baca dan hafal Surah Al-Fatihah.
Orang pandai pula, tahu membaca, menghafal, memahami maksud, dan memanfaatkan kelebihan dan kegunaan Surah Al-Fatihah.

Err..kalau contoh tu salah. Maaf ya..sila perbetulkannya.

Apapun, mari kita tambah 1 extra point dalam diri setiap hari.
Sentiasa peka, ambil tahu lebih sedikit dari yang kita tahu sekarang ini.
Lama2 esok, insyaAllah jadi orang yang suka memajukan diri.



21 comments »

paripariputih said...

Ya aku terdiri dari spesis yang biasa (walaupun aku tahu segala2nua he he he) budget low profile... sesungguhnya hidup yg menongkat langit itu adalah satu perkara yg paling aku tak suka... sebb satu hari leher ko akan patah juga... lalu akan rebah di atas rumput yg letaknya dikaki kamu...

renung-renungkan & selamat beramal.. as salam lanaaaaaaaaaaaa ^_^

meh baca menda ni...

Kerana aku SAYANG kamu.. http://paripariputih.blogspot.com/2012/07/kerana-aku-sayang-kamu.html

Ety said...

salam. Kak Lana.

This is so thoughtful. yup kak, tahu itu perlu. tak perlu canang ke sana ke mari andai kita tahu lebih dari org lain, cukuplah tahu itu ada dalam diri kita. bila perlu baru digunakan di jalan yg baik :)

psst : byk tahu dalam komen ety, bunyi dah macam tauhu dah :)

Leeza dayasari [santai leeza] said...

hmmm good sharing.

Nurmujahidah Ismail said...

insaap insaap... miss you lana,, kih3,,,

nurdani said...

betul. macam kita tahu benda asas tapi tak mendalami. eh betul tak? hehe

Sally Yatiey said...

Nice sharing :D

ary_lee said...

semua orang PANDAI..
Bezanya adalah MAHU atau TAK MAHU..
Boleh je cuba fahami surah al-fatihah tu.. Tinggal nak atau tak je..

Tukang Karut said...

aku tak pandai tapi aku genius!

Chic Na said...

sikap ingin tahu tu penting. :)

~ Cik Azz ~ said...

Kadang2 kita ni suka ambil tahu benda yang tak sepatutnya diambil tahu..

Tapi kan, kadang2 benda yang tak sepatutnya kita ambil tahu tu la yang sepatutnya kita ambil tahu..

errr...

|shuhadaothman|TM said...

nak seribu daya, tak nak seribu dalih kan lana. hee. tanye diri sendiri :)

selamat berbuka chibimoon ^^

Jahidih Saili said...

Salam.. :) setuju dgn lana...
Kita tahu juga bukan bermaksud kita lebih pandai daripada orang lain. Cuma kita beruntung lebih tahu mengenai sesuatu berbanding org lain. Tapi, pengetahuan akan meletakkan kita berbeza daripada org lain.. :)selamat berpuasa lana :)

APAN said...

hari2 buat mende sama tp xtau pe apa yg dibuat mmg pyh la nak maju. nak x nak, kena xplore sendiri apa yg kita buat tu...

the malay male said...

sifat ingin tahu kena ada dalam diri

caliph shuriken said...

yup, byk beza antara baca, hafal & abis setakat tu.. berbanding dgn baca, hafal, faham & amalkan ^^

cmimimim said...

perlu tahu tuk jadi org berilmu ;)

trah zain said...

hoho.. mau jadi pandai dalam erti kata yang sebenar jugak la ^^

miss Fyqa said...

sikit-sikit lama-lama jadi bukit. :) bkn senang nk berjaya :)

Nong Andy said...

ha.. aku suka n3 ni...

bermakna sungguh.. kita kena belajar sepanjang hidup :D

Cendol said...

aah kan lain tau maksud pandai ngan tahu.
alaaa cendol nk pandai jgk boleh?!!haha
tak tau kat mane nk tempek komen.tempek je le kat sini walaupun dah lame. selamat berbuka lana!eh awal lagi..ehhhhehhhee

Ruzzezanie said...

lecturer politik beta pernah cakap macam ni.

' orang pandai ni tak selamanya pandai. orang rajin adakalanya lebih pandai. orang rajin akan rasakan diri mereka tak pandai dan mereka akan terus berusaha dan berusaha. sedangkan orang pandai ni dah tahu mereka pandai adakalanya akan menjadi malas, jadi berdoalah supaya kita menjadi orang yang rajin.'

Powered by Blogger.