RSS Feed

Ceritera Pandak Lam dan Kemerdekaan Negara

27

August 30, 2012 by


Kesungguhan Pandak Lam, paling kuat kekal diingatan saya. 
Mungkin juga kerana negeri tumpah sejarahnya sama dengan kelahiran ayahanda dan ibunda.

Pandak Lam..atau nama penuhnya, Dato' Maharaja Lela Pandak Lam. 
Beliau juga sebahagian pejuang keamanan negara. Walau ketika itu, negara tiada bentuknya.

Kompleks Sejarah Pasir Salak, dua kali saya kesana.
Berdiri ditebing Sungai Perak, imaginasi laju bergerak.
Membayangkan suasana ketika Pandak Lam dan rakan seperjuangannya,
Merejam lembing ke J.W.W Birch sehingga putus nyawa.

"Kemerdekaan itu untuk diperjuangkan dan dipertahankan. Tiada istilah dinikmati. Kerana hingga saat ini, apa yang kita lalui, atas dasar perjuangan dan ketahanan para pejuang yang bertugas sana sini."
- Lana@Liana -




27 comments »

:: Mrs.Eady :: said...

merdeka!

Cendol said...

selamat menyambut hari kemerdekaan.
cendol pn 2 kali pegi kompleks sejarah pasir salak tu.firstpegi tutup.kali ke2 pegi baru bukak .hehe

paripariputih said...

Selamat Hari Merdeka Wahai Rakyat Jelata... kenanglah kemerdekaan ini sebagai sesuatu yg berharga, bukan setakat dapat CUTI semata ^^

Masz Sidek said...

Merdeka...

Hargai perjuangan mereka dgn menjaga dan mempertahankan kesejahteraan dan keamanan... dan..
Jgn memusnahkan perjuangan2 mereka ni dgn kemelut, perbalahan dan pepecahan...

Beckhrooy said...

Esok 31 Ogos dah, selamat menyambut har merdeka

caliph shuriken said...

salam merdeka buat semua.. hargai apa yg kita miliki skrg ni ^^

Nong Andy said...

selamat hari kemerdekaan Lana :D

boni kacak said...

selamat hari kemerdekaan buat kita semua

Sally Yatiey said...

Merdeka! Merdeka! :D

Jajas said...

bila nak merdeka lana...?hehe

♥ sitifarhana ♥ said...

wahh..sejarah sgt..

selamat menyambut hari kemerdekaan..merdeka! merdeka !

Arham Md Ali said...

Buat apa merdeka nanti Lana? Planning macam nak keluar amek gambar tapi ada kawan ajak pegi jumpa dia. Decisions decisions.

Zul De Alexis said...

semoga kemerdekaan yg kita kecapi nie kekal sampai bila2...gua pun penah baca kisah perjuangan palawan terdahulu.

Zul De Alexis said...

pahlawan*

APAN said...

pergi tngk bunga api ke mlm merdeka nih?

Nurmujahidah Ismail said...

selamat hari merdeka,, huh,, sedey tol kat klantan,, jumaat dah memang hari cuti,, tk dpat pun cuti khas merdeka,, geram nya rasa di ati ni,,,,,,,,,,

SYAH'IZZAT said...

td ijat gi la tgk2 suasana merdeka kat luar, budak2 muda dah mcm hape dah. ngan merempit sane sini.. pebenda la merdeka tu..

shidaR said...

merdeka! merdeka! merdeka! heheee :)
salam kmerdekaan lana ~

the fikirman said...

selamat hari merdeka !!

jom tengok entri merdeka gua lak :D

sedutzone said...

merdeka..merdeka...merdeka... yieehaa...

Muttallif said...

Selamat menyambut kemerdekaan yang ke 55

Chic Na said...

waa kena bukak buku sejarah malaysia ni. Merdeka! ;)

Tukang Karut said...

merdeka...

aizamia3 said...

moga negara kita semakin maju tanpa melupakan sejarah negara..

Beckhrooy said...

Selamat Hari kemerdekaan 55

leakedknowledge said...

merdeka merdeka merdeka...sila ulang 55 kali lg ya :P

ttiba teringat time upper form dlu..wakili skolah dalam drama feast...buat pasal Tok Janggut...huhu. tp ak bukan jd tok janggut la..haha :P

Ruzzezanie said...

salam kemerdekaan tuan hamba!

semoga tuan hamba menjadi anak negara yang boleh dibanggakan ye walau penuh parti politik dlm negara. Kenegaraan kita tak diukur atas politik, sebaliknya atas jati diri. :)

Powered by Blogger.