RSS Feed

Bangsa Malaysia

25

October 17, 2012 by


Semenjak dua menjak ini, saya berkobar fikirkan tentang Bangsa Malaysia.

Seperti yang kita tahu, tiga bangsa utama di negara kita sekarang ini ialah bangsa
Melayu, Cina dan India.

Tidak lama lagi, mungkin ia bertukar. Bangsa Malaysia terdiri daripada bangsa
Indonesia, Negro dan Bangladesh.

Entry ini tiada kaitan perkauman.

Cuma kerisauan.



25 comments »

nurdani said...

dekat pekan klang, terlalu ramai warga daripada sana sampaikan saya rasa macam bukan di negara sendiri.
tapi tu lah kan, kerja2 pembinaan dan kilang ni banyak orang sana nak kerja berbanding orang kita yang tak nak masuk kerja tu.

salah satu sebab.

the malay male said...

Inspirasi 1Malaysia la katakan..hehe

Zul De Alexis said...

betul jugak kn dengan lambakkan depa tu di negara kita ada kebarangkalian suatu masa nnt akan terjadi kalau tidak dibendung kemasukkannya

leakedknowledge said...

nak buat mcm mana...penganggur2 kita manja sgt..nak buat kije2 berat xmau.memilih kije..tu yg dbanjiri makhluk asing err warga asing tu..

caliph shuriken said...

harap2 x berlaku celaru identiti, huh...

Cendol said...

btol tu lana..huh bahaya ni.depa pn mmg ramai kat malaysia.

azstory said...

Ermm lana pernah terserempak tak dengan minah bangla? sbb yg ramai abangla, minah2 indon, sheila on 7, je kt KLCC..

shidaR said...

tmbah lg mgkin ada..burma, vietnam, siam huhuhuhu ^^

~ Cik Azz ~ said...

Nak salahkan siapa..? Kerajaan..? Tak boleh jugak sebab bukan senang nak jaga semua ni..

Akak lagi risau jika yang datang tu menimbulkan huru-hara, buat demo sana sini... Kalau dorang datang dengan niat bekerja dan tak buat jahat, akak rasa biar je la.. Lagipun ini bumi Allah.. Mereka juga berhak untuk mencari rezeki..

Dah orang kita memilih kerja, semua dok bangga dgn degree dan taknak kerja kalau tak setaraf, jadi biarlah orang indon tu yang bekerja sbb dorang bekerja mmg utk cari duit.. kat kawasan sinipun dah ramai indon terutama sekali dalam bidang ladang dan buat rumah..

Budak2 kita mana nak buat kerja tu semua.. Baik dorang lepak kat simpang tiga pekena rokok sebungkus dua... huhu...

Nurmujahidah Ismail said...

sangat3 amat merisaukan,, benci!!! saya ada sedikit racist,, tapi,, sedikit sahaja,, boleh kan? sebagai tanda patriotism :D

hazwan hairy said...

hahahhaa khwin ngn mat bgla beramai2 erk?hahaha

Lan Bingka said...

hai adik manis, nama saya Rahul

Ruzzezanie said...

beta mengalami masalah perkauman. kalau 3 kaum yang ada ni pun, boleh buat beta membenci. acane lah nak tambah plak bangsa lain.

hrmm, beta takut beta disenyoyongkan je nanti. mohon doakan beta dijauhi dari musibah sebegini. :(

Ayie Abas said...

indonesia dan bangladesh memang dah lama bertapak kat sini...memang ramai jugak yg dah jadi pemastautin tetap...risau gak nih...ermmmm

Romeo Laut said...

Sebab kerajaan Malaysia tak ambil tindakan tegas. Berapa kerat sangat yang kena hantar balik bila ada buat salah.

che'pi said...

Malaysia nak jadik US kut... Us dulu pun itu mcm kan..... skrunk x tahu bangsa ape da diorg

Detective Fiqa said...

hmm memang pun sekarang ni baanyak gile org asing pehh ==" mana2 jee ada

boni kacak said...

kalau tak dikawal, memang boleh jadi macam tu..

Inspektor Azim said...

kite satu mlysia kan lana hehe


Tak Mungkin Benar

azie namico said...

Nak buat mcm mana lana....malaysia nie negara yg baik hati...lagi pun aman,makmur,tenteram...siapa yg x nak dtg...confirm semua nak!termasuk lah warga luar yg lana katakan..ahaks...

Karukord Jagau's said...

negro dh start makin ramai saya pun risau...bdn besar2 pulak tu huhuhuu

Masz Sidek said...

hmm... bila waktu cuti... nampak bandar kita di kuasai asingkan..

Tukang Karut said...

mereka makin ramai dan menguasai sesetngah tempat dan perniagaan...

shuhadaothman said...

merisaukan kan lana..hmm

Nong Andy said...

eh.. tertinggal.. kadazan di sabah juga bangsa malaysia hahaha.. begitu juga kedayan (akak la tu) hahaha... bila sabah sarawak di ketepikan (selalunya sebut bangsa tu saja yg mana kami di sabah bukan dlm katagory itu - melayu walaupun muslim) rasa memang sedih jugalah.. itu tak di nafikan. dan ini luahan perasaan peribadi..

Powered by Blogger.