RSS Feed

Good Relationships

22

October 12, 2012 by



Baru ini, berlaku perceraian pada pasangan yang saya dah kenal lama.
Bercerai setelah bertahun berjaya mengharungi kehidupan berumahtangga?

Selama mengenali pasangan ini, mereka nampak bahagia.
Lama juga saya fikir, "apa sebabnya?". Buntu. Tak jumpa jawapannya.

Saya minta pandangan ibunda..dan berdasarkan quotes diatas, ini jawapannya,
"Ramai pasangan memenuhi ciri pertama dan ketiga, tapi yang kedua tak selalu ada, sabar. Apapun masalah, berbincang dengan tenang dan berhemah. Jangan terburu-buru. Selesaikan satu persatu."



22 comments »

aizamia3 said...

itu luaran yang kita nampak, dalaman hanya mereka yang tau..

moga mereka tabah dalam mengharungi dugaan dariNYA..

Masz Sidek said...

tak berani nak komen lebih2...
sbb belum kawin...
semoga saya dan pasangan nanti ada semua ciri di atas..

Tukang Karut said...

mungkin diorang ada sebab tersendiri...

shidaR said...

sama umpama jgn nilai buku dgn kulit saja..kdg2 lua nmpak elok bila buka dlm..hmm..

MRS Rongoks said...

btol tu..kdg2 kita tak sangka bnda cmtu boleh blaku sklip mata. hubungan yg baik mmg perlukan kesabaran.

Nurmujahidah Ismail said...

maybe no 2 tu ada,, tapi,,, makin menghilang,,

SYAH'IZZAT said...

setuju sgt, so jgn la tergopoh2 dlm mencari pasangan. kenal dlu btol2 kan :)

┐('⌣'┐) (┌'⌣')┌ said...

mm tapi semua bergantung pada jodoh kan. mintak simpang lah harap jodoh berpanjangan

Leeza dayasari [santai leeza] said...

kesabaran dan sedia bertoleransi utk berbincang sehingga mendapatkan satu keputusan yang elok utk semua pihak.

ஜ miss klanika ஜ said...

sedihnya . dah kawen , cerai ..

nurdani said...

perbincangan tanpa emosi susah nak dikawal. harap pasangan bertolak ansur, mendengar, sabar dan selesaikan masalah dengan tenang

trah zain said...

betul2... sebab tak sabar, ramai yg main lepas je lafaz tu, syg la kan? especially bg yg masih berdarah muda.. tp apapun, maybe ada hikmah dgn apa yg berlaku tu... at least kita blh amik pengajaran..

Cikgu Ma said...

hmm...takut....

boni kacak said...

sabar dan bertolak ansur dalam segala hal..itu yang penting...jika tiada dua tu, hal berkenaan sampah pub boleh jadi cerai berai..

Chic Na said...

time xsabar tu mmg macam2 akan keluar dr mulut. takut jgk.

Syarafi[skyforce331] said...

berbincang jalan terbaik...

LelakiSemalam said...

benar...sabar!

Detective Fiqa said...

hmm betul tu betul. masalah sy dgn si dia pun baru je selesai. huhuhu. Alhamdulillah

caliph shuriken said...

yer laa kn, klau tiada sabar & tolak ansur agak susah nk bertahan lama dlm perkahwinan...

Nong Andy said...

walaupun dah kawen.. akak x berani komen byk.. sebab? kita tak tahu masa depan macam mana.. mungkin sekarang kitalah org yg paling bahagia. Mungkin saja kita dan pasangan sangat baik perhubungannya. Kita tak tahu esok lusa mungkin ada tsunami melanda dan mungkin saja kita karam dalam tsunami tu.. jodoh di tangan tuhan. kalau panjang jodoh insylaah semuanya berkekalan.. tapi penting juga bagi kita utk berusaha mengekalkan jodoh itu :D

*amboi.. panjangnya komen kan Lana :D

Si Matatajam said...

Semoga rumahtangga kak M kekal bahagia hingga akhir hayat hendaknya..Aminnn

Ruzzezanie said...

* batuk-batuk kecil*

mohon kira sudinya tuan hamba mendoakan masjid yang bakal beta bina ini. mohon didoakan beta dan pasangan mampu menjadi pasangan yang membina masjid demi mencari keredhaan ALLAH dan menjaga kesucian Islam.

Errr, beta nebes bila masalah penceraian berleluasa. jadi, beta automatik nebes bila pk yang beta ni bakal berkahwin. :(

Powered by Blogger.