RSS Feed

Positif

25

December 18, 2012 by


Saya tidak pasti saya tergolong dalam orang yang berfikiran positif atau tidak.

Cuma yang saya tahu, setiap hari saya belajar untuk berfikir dan bertindak secara positif.
Setiap detik, saya cuba perbaiki.

Jujurnya, bukan mudah sebenarnya. 
Lebih-lebih lagi, realitinya, disekeliling kita, lebih ramai yang suka berfikiran dan bertindak negatif sedangkan mereka tahu keburukan memilih cara itu.




25 comments »

the malay male said...

Anak muda suka melawan arus... Bukan kerana prinsip, tapi sekadar suka suka.

Azie Namico said...

ermm...so think positif lah nie..memang kita perlu sentiasa berfikiran positif...cuma kekadang terdetik juga cas2 negetif...itu hukum karma !!:D

Ayie Abas said...

salam lana :)

di depan kita ada 2 pilihan...iaitu sama ada mahu berfikiran negatif atau berfikiran/bersikap positif...

yg pasti org yg berjaya adalah mereka yg melihat sesuatu dari sudut pandang yg positif...

mana kala mereka yg asyik berfikiran negatif...selalu terlepas peluang terbaik...

Rapunzeel Cikilolo said...

aku pun berfikir untuk positif. kadang-kadang aku tak mampu :(

Cik Pensil said...

positif tu baik kak :)

susah nak ke arah tu kak .. cuba yang terbaik :)

Chic Na said...

at least kita mencuba kan. :)

baby comel said...

Bila kita fikir positif, kita akan salurkan aura positif kepada org lain.. itu yg terbaik..
Tetapi jgn terlalu over confident sebab bila kita terlalu positif, kita akan meletakkan keyakinan yg terlalu tinggi & dah tentu pasti kita mengharapkan kesempurnaan & bila ianya tidak menjadi seperti yg diharapkan, akhirnya kita kecewa..
Jadi, the moral of the story.. Pertengahan itu adalah yg terbaik :)

trah zain said...

betul tu..huhu
saya pun cuba menjadi sepositif yang mungkin, tp kadang2 tersepit la pulak,,huhu

~ Cik Azz ~ said...

Samada positif ataupun negatif, kedua-duanya saling melengkapi jika kita pandai mengatur minda...

Akakpun kadang2 suka gak berfikiran negatif ni.. Cuma ianya bergantung pada keadaan jugak la.. Ada kalanya kita anggap benda tu negatif tp orang lain fikir positif.. Depends...

nasir hamzah said...

Em betul tu lana, apapun kita mesti terus cuba berfikiran pasitif, lagi2lah kalau kerja kita tu berhadapan dengan bermacam ragam manusia..

iKhRam said...

bukan mudah utk menjadi lebih baik dari hari ke hari

tp dgn fikiran positif, segalanya mungkin kan?

Jajas said...

aku selalu berprasangka buruk pada org lain...

caliph shuriken said...

klau berubah ke arah positif scara mengejut kdg2 org skeliling rasa rimas, huh...

etuza said...

kekalkan sikap positif, cuma ada teman kata jangan pula 100% positif, kena ada juga negetif untuk jalan berhati-hati, ha macam betul juga kata teman tu....inilah ramuan kehidupan kita...apapun positif tu lebih baik..

ary_lee said...

tapi lana,.. asyik pk positif je.. xleyh gak macam tu.. nanti jadi over-optimistic..
kadang-kadang kena juga berfikiran negative.. baru dapat nilai dari kedua-dua perspektif..

Muttallif said...

Bila kita berfikiran positif, pasti tindakan kita tidak akan jauh tersasar dari apa yang kita fikirkan.

Lebih baik mencuba daripada tidak melakukannya langsung. Bertulkan Lana.

Semoga berjaya dalam setiap tindakan.

boni kacak said...

memang realiti sekarang macam tu.... satu sikap yang sangat tak elok...

shidaR said...

pcaya pda diri lana :)

etuza said...

positifkan diri dengan ambil award di laman Pesona...kalau sudi.

Leeza dayasari [santai leeza] said...

pokok pangkalnya diri kita. berfikirlah demi kebaikan diri dan semua. jgnlah buat sesuatu yg tak elok.... hmmmm...

Embun Melati said...

Sejujurnya bagaimana mahu melatih berfikiran positif?

Karukord Jagau's said...

hurrmmm aku nk kumen apa ye bab ni ....heheee

shuhadaothman said...

shu pon sama lana. kadang-kadang terpikir negatif jugak. huhu. kena elak lps ni :)

Cik Kay Jue said...

betul3... saya setuju kak... tapi ssh nak berfikiran positif bila kita tgh down...

Lan Bingka said...

sakit hati bila ada orang yg sentiasa berfikiran negatif

Powered by Blogger.