RSS Feed

Mengatasi Rasa Dengki

29

June 2, 2013 by

Tazkirah ringkas dihujung minggu.

Sifat dengki ada dua, satu yang membawa kebaikan. Dan satu lagi, keburukan.

Walaupun simpangnya dua, tapi asasnya satu saja.

Iaitu, sifat dengki puncanya bila kita tidak dapat terima dengan selesa bahawa pihak sebelah sana ada lebih banyak kelebihan berbanding diri kita.

Bagaimana mahu mengatasinya? Mudah saja.

Lebihkan usaha. Kita rasa dengki kerana kita 'kurang' sebenarnya.
Jadi, lebihkan usaha dan cari jalan.

Ketahuilah bahawa orang yang banyak usahanya, Allah SWT sentiasa melorongkan jalan rezeki buatnya. Tidak berbuat apa-apa, maka, hasilnya juga tiada.


29 comments »

Eza Boom Boom said...

memang kata-kata yang mantap. Dengan kekurangan, orang sanggup berbuat apa saja untuk menjatuhkan kta. Berdengki, apa sangat faedahnya? Mari muhasabah.

TQ kak lana komen entry eza. Blog jadi tempat meluahkan. Mengagumi entry2 kat lana yang sentiasa ada isi utk dikongsi :)

Noh Kodiang said...

Bersyukur je...tu je kuncinya.

p/s : patot la smalam x tdo...update blog sbnrnya..

Cik Pensil said...

lebihkan usaha dan jari jalan :)

ehh. follower akak 2013 . cantik nombor

Wirda Amir said...

Salam lana..

Entry yg ringkas tapi padat...
Memang tak elok ada sifat iri diikuti rasa benci...yg rosak adalah diri sendiri....lebih baik iri sambil perbaiki diri

~ Cik Azz ~ said...

Kadang2 tak faham, kenapa mesti nak ada rasa dengki yang tak baik kat orang lain..

Orang berjaya, kita dengki..
Orang cantik, kita dengki..
Orang rajinpun kita dengki..

Bahaya betul.. Moga2 dijauhkan sifat macam ni...

Azie Namico said...

hi lana ! im here...hehehe

dengki ya ! erm...seram dengar ok..
Kalau ada rasa dengki, cubalah tunjukkan yang kita lebih baik dengan berusaha lebih kuat. Jangan pulak kita berdengki dengan menjatuhkan sesama sendiri. =p chill lana...

D_08 said...

payah betoi bile ada manusia yang ade peghasaan dengki ni.... kalo sama2 naik kan bagoih?? ini tak..nak bdengki je... sama2 le kite jauhi sifat dengki ni...

muja said...

i am amazed :D

Detective Fiqa said...

hm betul tu. utk Df better Df dengki dgn org yg pandai hahaha. tapi takmo lah buat bende bukan bukan :D

Hatimi Tahirruddin said...

betul tu lana...kita boleh guna rasa dengki tu utk memotivasikan diri kita sebenarnya...cuba usaha utk capai apa yg org lain dah capai tu...boleh jugak curi2 belajar dgn org tersebut...

Sop said...

bila dengki mesti ada masalah dalam diri
tetapi x salah kalau cemburu ke arah kebaikkan? kan... hehehe

Siti fironika said...

sntiasa fikir positif je, even bnyk kekurangan brbndg org lain..tu sbnrnya ujian dari-NYA buat hamba2 nya...

Mime MF said...

betul...kalau dengki kita berusaha lah untuk mengurangkan rasa dengki...bukan dgn cara menjatuhkan org hny kerana dengki..itu tak baik..:)

my notes said...

jangan dengki rezeki orang . rezeki hak Allah . Kalau DIA nak bagi , DIA akan bagilah . Kalau kita nak lebih , usaha pun kena lebih tapi caranya mestilah ikut kehendak islam .

Jangan dengki dengan kelebihan org lain . Sebalik kekurangan kita , inshaAllah banyak kelebihan yg tersembunyi . poolish jer .

Chic Na said...

betul lana. jadikan pendorong utk lebih berjaya..

cikna sihat. cikna ok, cikna dah besar (iklan ape ntah).. hihi.. :)

caliph shuriken said...

ehh, dengki tu ada sikit2 bunyi mcm donkey, kn? erkk...

Tukang Karut said...

betul la tu...

tenku butang said...

huu.. cantikkkk sgtt..

camne nk buat footer dia ada gambo n ucapan terima kasih tu yea?

M@W@R Q@SeH said...

nice entry...pendek tp bermanfaat...

Tinta Lana said...

Eza ~ Dari berdengki, lebih baik kita kaji kelemahan dan kelebihan diri bukan? Sama2 eza.. :)

Noh ~ Syukur apa adanya, ye dak noh,hehe. Aah.. pulun bw n update blog :D

CikPensil ~ :) nombor cantik spt tuannya..eh? loyar burok plak,ekeke

Tinta Lana said...

Wirda ~ Wa'alaikumusalam kak wirda. Betul tu kak, lebih baik iri, pda masa sama baiki diri.

CikAzz ~ Semua nak dengki kan kak..kita pun tak faham, hehe. InsyaAllah.. dengki ni, ada juga eloknya, kalau kita bleh fikir dan bertindak dari sudut positif.

Azie ~ ye azie! >_< Seram ea,hehe. Yes, u r rite, just chill!

Tinta Lana said...

D08 ~ InsyaAllah.. sama2 berusaha jadi lebih baik dan berguna..

Muja ~ What? hehe :D

D.Fiqa ~ hahaha, lana pun dengki dengan org pndai, tipula tak da rsa skit pun,ehehe. Tapi try my best tuk jadi mcm dia juga :D

Tinta Lana said...

Hatimi ~ Yes, tu yg sepatutnya, curi2 belajar dari org tersebut. Sebenarnya, yg patut kita buat ialah belajar dan perhati macamana dia berusaha sampai boleh berjaya.

Sop ~ Aha, betul la tu abgsop, mmg tak salah, hehehe

SitiFironika ~ Setiap org ada kekurangan.. yang penting macamana kita nak atasinya dan guna kelebihan yang Allah anugerahkan pada kita.

Tinta Lana said...

MimeMF ~ Ya mime, tak baik jatuhkan org.. kita jatuhkan diri kita juga sbnrnya.. :)

MyNotes ~ Matlamat tidak menghalalkan cara kan kak vee :) Usaha dan tawakal lah, insyaAllah, Allah membalasnya.

ChicNa ~ hihi, sweet je cikna ni :)

Tinta Lana said...

Caliph ~ Awk ni, cepuk kang,hehehe. Donkey ea,hehe

TK ~ Kan kan :D

TenkuButg ~ InsyaAllah, akan dijawab kemudian ya.

Mawar ~ Renungan buat diri sendiri dan semua kak.. kdg2 kita terlupa..

ary_lee said...

dengki? ary tak penah dengki kat owg.. jeles mungkin ada. tapi tak adalah sampai nak jatuhkan org lain^^

||aLeaSaRa|| said...

ye lana..kak lea pernah ada di situasi tu.sabar je kuncinya.kekalkan prestasi di tempat kerja,akhirnya bos nampak kelebihan kak lea.yang dengki tu senyap je :)

che'pi said...

dengki mendengki ....
hermp ... payah nak kikis tu di kalangan masyarakat kita....
yerp the best way is.... tambahkan usaha n be positive ... yg dengki kat kita biarkanlah dia terus mendengki ... hehehe

hana hadi said...

sifat dengki tu datang dengan sendiri.huhu

Powered by Blogger.