RSS Feed

Perempuan yang cantik

44

June 6, 2013 by

Dalam salah satu syarahan, seorang pensyarah saya menyelitkan isu kecantikan dikalangan wanita.

Hujahnya,

"Sudah jarang kelihatan wanita dengan kecantikan aslinya. Kebanyakkannya cantik hasil dari gabungan luaran seperti mekap, suntikan, pembedahan dan tidak lupa juga, amalan sihir; hasil mainan jin dan syaitan."

Tidak salah untuk kelihatan cantik. Yang penting, nyawa dan agama tidak tergadai.


44 comments »

Mime MF said...

cantik yg asli..kenalah cantik dalaman diikuti luaran..kalau luar je cntik dlman buruk..xguna jugak..tak ori!heehe

the malay male said...

sampai amalkan sihir yang melampau tu..ish ish ish

Noh Kodiang said...

btol2...dalam berniaga pon ada jugak guna sihir ni...dasyat melayu kita skarang...

Anasyg said...

Isyh, tak elok oh pakai sihir2 ni. Hai cik lana. Ada pernah dgr pasal blog cik Lana, nasib baik cik Lana loncat masuk blog saya, kalau x, tak berkesempatan nak loncat masuk blog hensem cik Lana ni. Hehehe

Qaisyara Raihana said...

sekarang ni zaman moden macam2 benda boleh jadi semata2 nak cantik terutamanya di negara korea. Macam tersangat obses diorang dengan pembedahan plastik. Sampaikan rupa asal jauh berbeza.

http://bloggadisbrutal.blogspot.com/

Siti fironika said...

kecantikan asli tu adalah datangnya dr dalam diri sendiri kan...

Etuza Ezawarna said...

ada 9 nafsu kan..lelaki 1 tapi ni yg sukar dibendung. Wanita tak ada mekup tetap cantik pada saya. asli, jimat bermaruah...ingat jangan tergadai..

aizamia3 said...

bersyukur dengan apa yang ada.. berbanding mereka yang tidak lengkap anggota badan mereka.

Miss Zahirah said...

betul2..
skrg ni ramai yg cantik sbb produk kecantikan..
tp kdg2 kecantikan utk akan membebankn dri pda msa akn dtg..
sbb sblm guna x fkirkan kesan jgka pndek ngn jgka pnjang..
cantik dgn air wudhuk aje laa... ;)

Sally Yatiey said...

cantik luar, cantik dalam :D

muja said...

muja rasa lana perempuan cantik luar dan dalam :D

Mohd Fauzli said...

MMm.. agak2 yg cantik ngan mekap... camner erk bila derang takde mekap...

paripariputih said...

Nak orang tegur aku cantik sbb perilaku mcm puteri gunung ledang ekekek kbai >..<

Wirda Amir said...

salam lana..

masih ada ke cara sihir tu...?maksudnya susuk ye...?sekarang ni ada susuk moden yg dipanggil botox..itupun menyalahi agama juga...nauzubillah..minta dijauhkan..

akak tak cantik tp cuba cantikkan hati sendiri..itu yg penting..kecantikan luaran yg kita tampilkan..seelok2nya seiring dgn kecantikan dalaman...

Jajas said...

ko pandai pakai make up x?

Nong Andy said...

Paling penting cantik hatinya..

Cik Kay Jue said...

betul tu kak.. cantik luaran dan dalaman.. :)

yongpropaghandi said...

betul. mungkin dari 10 perempuan, 1,2 orang saja yang tak bermake up.

caliph shuriken said...

pompuan cantik ori payah jumpa skrg, huh...

Anasyg said...

Lana...nama saya Anas lah..wuwuw.. (--')

Nurul Farahizzati said...

cantik luar tu mudah.. cantik dalam tu susah nak cari..

Cik Yaya said...

yang ASLI itu lebih berharga dan btmbh bharga bila dalaman itu lebih cntik..^_^

trah zain said...

sejuk je bila tengok orang cantik asli ni,,hehe

Zahrenn said...

ye betul tu kaka lana!! hehe thumbs up!!

Tinta Lana said...

MimeMF ~ hehehe, cantik luar dalam, cantik kanan kiri, semua kena cantik. erkk, pa ak ckp ni,hehhe

T.M.M ~ Yang itula paling tak seronok..

Noh ~ Amalan sihir tu, masih ada, walaupun dunia semakin moden.

Tinta Lana said...

Anas ~ Apa la agaknya yg kome dgr pasal ak tu anas,hahaha.

Qaisyara ~ Ya, disana pembedahan plastik tu sampai ketahap menjadi hadiah idaman bila sambutan hari jadi.

Fironika ~ Kecantikan asli juga, adalah apa yg Allah beri.. :)

Tinta Lana said...

Etuza ~ Wanita dengan 9 nafsunya..sebab itu berebut2 menjadi cantik. Tapi itulah, spt yg pensyarah saya bagitahu, jgn tergadai nyawa dan agama..merana kelak..

Aizamia ~ Bersyukur apa adanya.. mereka yang tidak lengkap anggota bdn pun, ada kecantikan sendiri juga..kan kak ai.. :)

Zahirah ~ Air wudhu'.. pembersih, pencuci, penyegar dan penyeri terbaik utk wajah bukan? :)

Tinta Lana said...

Sally ~ :D

Muja ~ Muja cuma rasa je..huhu :D

Fauzli ~ Yg bleh saya ckp, mmg sgt berbeza. Saya maksudkan dunia hiburan. Mmg sgt lain bermekap dan tidak bermekap.

Tinta Lana said...

PPP ~ Juling mate dgn komen akk,hahaha.

Wirda ~ Wa'alaikumusalam. Salah satunya, susuk kak.. Masih ada.. dan saya rasa, kekal ada untuk berapa lama lgi. InsyaALLAH.. cantik luaran mmg mudah kan kak..cantik hati, ini yg paling sukar skali.

Jajaz ~ Ak? Takat tempek BB, bedak n gincu bleh la.

Tinta Lana said...

Nong ~ :)

Kayjue ~ Tq kjue.. :)

Yong ~ Bergantung juga pda kegiatan harian kan yong.. nisbah 1,2 itu mungkin jatuh dalam kategori yg kurg sesuai bermekap disebabkan kegiatan harian mereka.

Tinta Lana said...

Caliph ~ Payah ke awk? Tak juga saya rasa.. sebab masih rmai je yg saya jumpa.. ^^

Anas ~ hahahaah, ya ampun, maafkan ak nas.. ak manusia biasa, kdg2 tidak pndai menilai.. sorry.. :)

Zati ~ Cantik dalam, sama macam cantik luar, hari2 kena 'bersihkan, menyegarkan, dan melembapkan'.

Tinta Lana said...

Yaya ~ Setuju dengan yaya ^_^

Trah ~ ya ke trah..ce tgk lana..kompem kejap panas kejap sejuk,ekekeke. pa ak merapu lagi ni, (-_-)

Zahreen ~ Thumbs up!! hehehe ^^

baby comel said...

alamak, sayalah yg bermekap itu :) hehehe..
betul tu Lana. cantik luar dalam. tanpa perlu bermekap ianya akan terpancar andai kita punya hati yg baik. jom kita kearahnya walau hakikatnya takkan ada yg sempurna

Nur Aqilah said...

perempuan cntik melalui peribadinya

||aLeaSaRa|| said...

salam lana sori baru sempat singgah,kak lea baru je baik ni huhu..

owh kak lea tak faham dengan perempuan yang sanggup menghalalkan segala cara untuk cantik demi kepentingan peribadi..guna sihir peerghhh...memang tak ingat dosa dah tu..

gunalah wuduk untuk kelihatan berseri,berzikir untuk timbulkan aura postif dalam diri..mudah,kan he3..

Chic Na said...

tu la. produk kecantikan banyak sangat sekarang ni kan.. ;)

Ieta Mat Saad said...

Dasat... komen dari rakan blogger berjela2... hebatlah Lana ni. O ya, kak mohon backlinkkan ke sini Faktor Pengaruh Mood 1-3 ke dlm blog akak di ruangan Panduan dari Blogger kat tab page akak. Terima kasih :)

Tinta Lana said...

Baby ~ Lana pun bermekap gak baby,ehehehe. Hati mesti mau jaga kan baby :D

NurAqilah ~ Setuju :)

Alesara ~ Wa'alaikumusalam kak. Kak, takda pa nak dimaafkan, heehe. Alhamdulilah, sihat dah ya. Ya kak, amalkan berzikir untuk didik hati, mudah tpi pda masa, susah, hehehe.

ChicNa ~ Terlalu banyak cikna ;)

Ieta ~ Silakan kak. Terima kasih juga sebab letakkan link ya.. :)

Shida Radzuan said...

manusia skg ssh lana..

KY said...

dan yang paling penting AKHLAK kan?

Hatimi Tahirruddin said...

yg paling trending skang ialah pembedahan...hehehe

Tinta Lana said...

Shida ~ Susah sgt bunyinya tu shida,hahaha

KY ~ Ya ky :)

BroTimi ~ Yup, pembedahan plastik :)

Aida Ismail said...

Hehe. Aida pun mekap. Untuk self-confidence. ^^ Tapi esok2 kita berkedut jugak. Oleh itu, kecantikan dalaman tu lebih penting. Hee.

Rain said...

cantik hati, cantiklah peribadi,
cantik peribadi maka bahasa terjaga,
bahasa terjaga maka berserilah muka.

cantik dalaman dulu

Powered by Blogger.