RSS Feed

Sulung

40

June 30, 2013 by

Ada waktunya, menjadi anak sulung buat diri saya dibebani rasa.
Terlalu ramai melihat, banyak mata mengharap.

Kesukaran jadi sulung ini, saya rasa, bila ramai meletakkan harapan tinggi.
Kadang2 apa yang diletakkan itu menjadi.
Ada masanya, harapan itu tak dapat dipenuhi.
Mula la saya rasa beban bersalah tu terbawa-bawa sampai menjejaskan keyakinan diri.

Mujur la sepanjang berblog, dapat kenal ramai 'kakak' dan 'abang'.
Dalam bahasa lainnya, Senior, yang lebih berusia dari saya.

Mereka banyak memberi panduan, walaupun bukan secara terus kepada diri.
tapi melalui penulisan mereka, banyak nasihat yang boleh diperolehi.

#Anda anak keberapa?


40 comments »

Norhasniza Khalid said...

mama anak sulung, satu-satu perempuan dalam adik beradik mama.. :)

the malay male said...

6 drpd 8... bercerita pasal tanggungjawab ni sebenarnya semua anak2 ada tanggungjawab yang sama kepada ibubapanya.


meringankan beban mereka dan menjaga mereka.

Jajas said...

saya anak sulung...

Anonymous said...

No. 4



Nong andy

Ayie Abas said...

assalamualaikum...:)

sbb itu ayie perhatikan anak sulung lekas matang kn lana..sbb tanggungjawab yg besar keatas anak sulung..:)

Rain said...

anak tengah. ketiga.

kadang kala bergantung,
kadnag kala beralah dan toleransi dengan yang atas dan bawah,
kadang kala menyepi cari jalan sendiri.

salam sis Lana. rindu kata-kata Lana yang banyak bagi saya kenal tentang hidup. kehidupan.

miranadia said...

sama. kalau tak berkorban, bukan anak sulung namanya. hehe

p/s: nama saya amirah nadia. tapi kalau terbalikkan jadi aidanharima. ok. terjawab sudah kan? hehe

~ Cik Azz ~ said...

Anak ke-7 dari 9 adik beradik.. 3 perempuan dan 6 lelaki..

Anak perempuan bongsu walaupun sebenarnya dah masuk kategori kertu.... huhu..

*Susahnya bawak title kertu tu.. Tapi takpe la.. Allah lebih tahu.. :)

Mime MF said...

hai geng!!haha aku anak sulung jugak!!wuhuhu~ xpa org kata anak sulung matang..cewahhh:P

||aLeaSaRa|| said...

kak lea anak sulung,sama je seperti setiap patah tulisan yang lana taip.kadang2 berharap bukan sebagai anak sulung.

tetapi bagusnya,abah kak lea mendidik kak lea sebagai anak yang pandai berdikari.kiranya boleh hidup di tempat orang.tak manja,tak suka meminta tolong melainkan betul2 dalam keadaan yang tak mampu dan tidak terdaya.

kadang2 adik2 pasti akan patah balik refer kat kak lea sebelum diorang buat sesuatu keputusan.terasa diri dihargai sebagai seorang KAKAK.

Asrul "iLham" Sany said...

saya anak kedua, stakat ni keluarga saya tak pernah memberikan penekanan kepada saya dan juga kakak saya. hehe...

beri sokongan ada la, walaupun pada dasarnya saya ada sindrom Peter Pan :)

caliph shuriken said...

kwn keje panggil sy taiko, hikk...

Noh Kodiang said...

Aku anak lelaki sulung...how bout dat?... (T___T)

KY Atie said...

KY rasa kalau anak sulung memang berat sikit tanggungjawabnya, setiap pergerakan dan perbuatan menjadi contoh untuk adik2kan?

KY anak bongsu haaa

Cikgu Kacamata said...

Tambahan pula bila mempunyai adik2 yg ramai. Lg berat tanggungjawab yg sulong ni...

Zai Zaiman said...

yer lah berat gak tanggungan tu anak sulong tp awak dpt belajar byk perkara ttg tanggungjawab yg tak terfikir oleh adek2 awak... tu sume ilmu nak masuk alam rumahtangga awak nanti...

sy 4 dr nam...

Tinta Lana said...

Hasniza ~ Oh..yang lain semua hero, mama heroin la ya.. :)

T.M.M ~ 8 org? ramai juga..hehe. Iya, betul. Cuma, dari segi pandangan org luar, ramai yg fokus pada yg pertama.

Jajas ~ Sama la kita.

Tinta Lana said...

Nong ~ Dari keberapa kak?

Ayie ~ Wa'alaikumusalam. Tapi, lana rasa, lana tak matang2,huhuhu. Sabor jelah..

Rain ~ Daripada 5 la maksudnya? Wa'alaikumusalam dik.. terima kasih singgah sini.. :)

Tinta Lana said...

Mira ~ Sulung juga ya. Berkorban dan terkorban,eceh,keh3. Ok, tq for d explaination, terjawab akhirnya,hehe

CikAzz ~ Oh..anak pempuan bongsu rupanya,hehe. Akak, kategori apa pun, pasti ada kelebihannya. Anak2 buah rapat dengan akak kan? Akak pun banyak kelebihan, pandai menjahit,pandai memasak.. ^_^

MimeMF ~ Yo geng! hahahah, oo, ko sulung gak ke weh. Tapi, ak tak prnh dgr org kata ak matang (-_-)

Tinta Lana said...

Aleasara ~ Saya pun, ada masa saya harap saya bukan yg pertama.. Tapi, saya tahu mesti ada sbbnya knapa jadi yg pertama. Saya dua beradik saja kak.. adik saya tak heran pa dgn saya,keh3, dia lelaki.

AIS ~ sindrom peter pan? hehe. Ko dua beradik gak ya.. Yup, saling memberi sokongan..

Caliph ~ Lagi hebat! :D

Tinta Lana said...

Noh ~ Pun berat juga.. hehe.

KyAtie ~ Iya Ky, selalu juga dibanding2kan.. tu yg tak best, hehe.

CK ~ Aah, lagi ramai adik beradik, bertambah besar la tanggungjwbnya.. mujur saya dua beradik saja.

Wirda Amir said...

anak sulung biasanya sgt manja kot..abg sulung akak manja...anak sulung diapun manja..hehe

aizamia3 said...

akak anak sulung.. dan jugak cucu perempuan sulung.. ;)
akak dan adik akak.. kami anak + cucu kesayangan dalam keluarga..

Tukang Karut said...

nasib baik aku angah...

Nana Liena said...

betul tu..anak sulung mmg harapan keluarga..tapi smua anak mmg jadi harapan mak ayah..hihi.. ^^ saya nom.4 daripada 7..dan manja juga.. hehe

Mizz Yana said...

salam..

aku ank bongsu lana... tp aku independent...hehehehe....

S.K.A said...

sy anak ke2..he3 sulung llaki dlm fmily..lana ni kira kakak sy la kn..hehehe

nurdani said...

saya anak kedua yang ramai cakap nombor dua ni pelik. heheh.

Hatimi Tahirruddin said...

sy anak sulung jugak...hihi...

ANNA MARIANA said...

anna anak bongsu.. yang sulung kakak, ke2 pon kakak dan ketiga abang :)

Lina said...

aii kakak.. hahahah

sha (chirp chirp) said...

sha pon sulung :D

Cik Yaya said...

yaya last..bongsu..
ngeeee ^o^

Aida Ismail said...

Aida pun anak sulung. Sama la kita ^^ hehe.

Tinta Lana said...

Wirda ~ Ya ke kak? hahaha, lain kes akak.. saya ni tak dapat la nak manja2.. saya manja2 skit dgn mak saya, mak sy leh ckp, ko buang tebiat ke pa,hahaha

Aizamia ~ Waaa..menjadi perhatian ;)

T.Karut ~ Ooo..kedua rupanya..

Tinta Lana said...

Nana ~ Yup, memang menjadi harapan..tpi mana2 anak pun memang org tuanya berharap semua akan buat yg terbaik. Ooo, kira tgh jugak la nana ni,hehe

Yana ~ Wa'alaikumusalam. Bagus,hehehe

SKA ~ Angah la kan? hehe, ya, jadi, boleh panggil lana 'along', ekeke.

Tinta Lana said...

Nurdani ~ Ada betulnya, bila tgk skeliling, anak kedua ni perangai dia mmg lain skit..cth, klau yg lain jenis bising, yg no 2 je senyap,hehe.

Hatimi ~ Ooo..ok,hihi

Anna ~ Bestnya, kakak dua org, bleh share2 pa yg patut,hehehe.

Tinta Lana said...

Lina ~ Cisss, hahahaha, ya dik lina :D

Sha ~ ooo..samala kita ya ^^

CikYaya ~ Waa, seronok la last,hahaha

baby comel said...

sulung ke, no.2,3,4 last sekalipun u still hero. Okey =) U & me..

lynndamya said...

ok, betul...aku anak sulung juga dan aku faham..kite yg first, kite yg rasa susah dan senang dulu, jd sebagai 'kita'..kita seperti penapis yg menapis segala susah tu supaya adik2 bawah kita takkan rasa benda yg sama..
dan mmg xdinafikan anak sulung mmg memikul byk harapan...tp aku rasa klw pempuan sulung, kawen mesti best...mesti mak2nya bersemangat dan excited lebih, hahaha :p

Powered by Blogger.