RSS Feed

Kerja rumah

44

July 19, 2013 by

Dalam banyak2 kerja rumah, saya tak berapa suka basuh baju.

Menyapu, mengemop, mengelap cermin tingkap, lap habuk, kemas almari makanan, basuh dan susun pinggan mangkuk..semua itu ok. Memasak pun sama, walaupun tak reti mana. Always feel better :D

Tapi bila basuh baju..burrrr.. mula2 kena rendam, selepas itu nak diberus (saya masih buat secara manual, mesin basuh sekali sekala je guna). Pastu kena bilas dan perah. Pastu nak kena sidai pula. Dah sidai, kering, kena lipat. Bila dah lipat, kena susun elok2 dalam almari.

Allos Lake (Lac d'Allos), Southern French Alps, drying my clothes, gambar menyidai baju, drying laundry,
Sumber gambar: Dacorsican@deviantART
Memandangkan saya tak berapa suka proses repetition, mengulang kerja sama, mula la buat mulut itik.
Nak pakai mesin basuh pun, fikir banyak kali. Ahli keluarga 4 orang saja, kain bukan banyak mana.

Nampak benar tak sukanya, siap satu entry saya.


44 comments »

Kisah Si Dairy said...

PALING SUKA BASUH BAJU..TAPI TAK SUKA NAK MENYIMPAN BAJU...HEHEHE

Waalid Al-Marbawi said...

wah,rajin basuh tangan ye...guna jela mesin basuh tu..

tips untuk elakkan jemu buat kerja sama = yakin setiap kali kita buat dihitung Pahala yang berganda oleh Allah..in syaa' Allah tidak jemu..^_^

Takdelah aktif sangat sekarang...cuma mengembalikan balik semangat lama..hehe

nurdani said...

lain pulak dengan saya, saya suka basuh baju. tapi tak suka lipat baju. cepat lenguh bahu.hehe

the malay male said...

kumpul stok baju tak basuh untuk seminggu, confirm guna mesin basuh... huhu

Mime MF said...

basuh baju sidai baju kutip baju aku boleh terima lg..tapi bila nk lipat baju..ya rabbi..smp bertimbun dlm bilik tak berlipat..mls...:P

Sally Yatiey said...

saya pun tak berapa suka basuh baju secara manual ni. Selalu kat kpg je lah.. Kerja rumah lain ok je ^_^

Norhasniza Khalid said...

kerja rumah memang tak pernah habis lana... hihi

Nurfaezah Abdullah said...

nak x nak kena buat jugak hehe

Mizz Yana said...

pemalas kau lana... ka dlm byk2 kerja rumah ak xsuke lipat baju..bosan...hahahahaa....

Ayie Abas said...

assalamualaikum....lana :)

sama mcm ayie jugak...pernah dah berendam pakaian dlm besen 2 hari baru basuh...dia punya bau usah cakap la...haha :)

Nurul Farahizzati said...

sama la.. sama la.. hehe.. aku tak pandai mop lantai.. last2,aku main luncur air.. haha..

aizamia3 said...

baju sekolah dan baju penting je basuh tangan, tak guna langsung mesin.. baju lain guna mesin.. kalau dulu hari2 akak guna mesin basuh tapi sekarang 2 hari sekali baru guna mesin tu sebab mesin basuh tu besar..

Noh Abdul Hadi said...

hahaha...ak slalu men campak je dalam mesin basuh...senang kilija ma..siap je, jemur, kering angkat, sok lusa pakai...simple.

ary_lee said...

errrr... pulak? ada mesin kot? pakai je lah. Huhuhu..

Aida Ismail said...

Aida pulak paling tak suka lipat baju =.=" Basuh baju rajin la sebab guna mesin je. Hehe~

kopi pasta said...

teringat time dulu2. rendam baju semalam dgn serbuk sabun+ softlan, lepastu keesokannya, bilas kaw2. setel! lepastu gne dry n sidai ~~~

krole said...

huhuhu sabar lana...tp...dari entri ni krole rasa...lana ni seorang yang rajin dan berdisiplin..sebab selalunya orang nak kerja senang sja...gna mesin basuh...tapi lana sebaliknya pula...kalau main berus VS mesin basuh...lebih bersih pakai berus huhuhu <---pendapat je ye

BUNDA a.k.a KN said...

kalu camtu anta dobi jer sayang..

reenapple said...

Huuu... aku tak suka memasak. Keh keh keh. :P

Zawiah said...

saya tak suka lipat baju . dah mcm org bodoh jer . lipat cantik2 dan kemas , pas tu amik pakai . pastu ulang kerja yg sama . lbh baik la saya gantung jer . mudah dan cepat ...

boni kacak said...

mohon upload gambar mulut itik tu.hahaha

hana hadi said...

hana selagi boleh basuh guna mesin, basuh je.. yang macam baju kurung or lain2 yang memerlukan net hana letak dalam net masuk dalam mesin. hehe sanggup p dobi kalau mesin rosak. hana xsuka guna basuh tangan :P

Kotak Kosong said...

amboiiii. rajin betol diee. bak kata orang tua, dah bole dijadikan bini. haha.

Chic Na said...

laa knp tak guna mesin basuh je? tung tang tung tang siap.. jenuh gak tu nk memerah kain.. hihi..

caliph shuriken said...

bila tgk perkataan repetition tu, tingat plak kt satu program dlm iT *aisey, dh lupa plak coding tu, erkk...

Azie Namico said...

Hi hi lana....
eh !? Sama lah....kalau bole after basuh terus masuk dalam almari...kene cari mesin lipat baju...wawawa...kalau nak tunggu lipat berhari2 lah baru jalan...tapi azie rimas kalau tak lipat...nak x nak kene jugak buat...tapi buat hari2...baru sikit jer nak lipat...ngeh3

Tetamu Istimewa said...

Ada orang suka basuh, tak suka lipat. Terbalik pula ni.

Patutlah tak suka sebab guna tangan ya.

S.K.A said...

ha3..t anak2 dh rmai kena bt jugak =)

Tinta Lana said...

Si Diary ~ Besonya tulisan :D hehe. Ooo..tak suka buh baju dalam almari la ni,hehe

Waalid ~ Mesin basuh pun ada pro kontranya waalid. Allah..terima kasih waalid atas nasihatnya.. :) Kadang2 bila ikut sgt rsa, mula rasa tak seronoknya. Harap2 terus kekal aktif slps ni waalid,hehehe

Nurdani ~ Lana bila lipat baju, sokmo terbersinnya..sensitif tul hidung,hehe

Tinta Lana said...

T.M.M ~ Saya duk membujang takpa abgiwn buat cmtu. Buat mcmtu dgn family, naya saya kena sindir dgn abah sendiri (T___T)

Mime ~ hahahah, ak ingtkn ak sorg, ko pun sama ya :D

Sally ~ Lana suka basuh tgn sbnrnya, lebih puas hati.

Tinta Lana said...

Hasniza ~ Mama tentu lebih mengetahui,hihihi

Faezah ~ Tahu takpa >_<

Yana ~ Hamekkk, pemalas terus ak dilabelkan,(-_-). Itulah..ak jenis cepat bosan..

Tinta Lana said...

Ayie ~ Wa'alaikumusalam ayie ^_^ Ayie..teruk sgt tu,hahahahh, jgn buat camtu lagi yie, sian kat baju2 :D

Zizie ~ hahaha, ak suka mop lantai..lagi2 kalau buh banyak pencuci lantai, bagi wangi sewangi2nya rumah :D

Aizamia ~ Macamana la esok bila saya dah ada keluarga sndiri..hehehe

Tinta Lana said...

Noh ~ Dah nama pun main campak2, memang senanglah :D

AryLee ~ Memang pakai ary..tpi bukan selalu.

Aida ~ hehehe, dah lipat comel2, pastu kita pkai balik,kan2. Cam tak berbaloi..burr..

Tinta Lana said...

Kopi ~ Senangnya hangpa..hahaha

Krole ~ Memang lana rajin,tapi tak berdisiplin,keh3. Ok, takda la rajin, tapi sbb utamanya, macam yg krole habaq la, bersih lagi basuh tgn, pastu kain kitaorg pun bukan banyak. Then, tak suka kumpul2, rimas.

Bunda ~ Hahaha, terbaik punya cdgn bunda. Tak pernah buat pun bunda.

Tinta Lana said...

Reenapple ~ Ya ke.. :p takpa, cam ak yg tak brapa suka basuh baju, nak taknak kena basuh juga, ko pun reen, kena memasak juga bila tiba waktunya :D

Zawiah ~ hahaha, lana baju krg,jubah,blouse mmg lana gantung. Tapi t-shirt, lipat jelah.

Boni ~ Memang tak la boni, hehehe

Tinta Lana said...

Hana ~ Hana jarang basuh tgn ya.. takpa, kalau dah selesa guna mesin basuh, guna lah. Lana cuma jemu ulang proses yg sama.

KK ~ Tu bak kata org tua. Diri sendiri kata.. belum boleh lagi. eh,hahahaha

Cikna ~ Dah bukan tung tang tung tang dah cikna, bom cha bom cha dah,keh3. Tetap guna, tapi ada waktunya lah. Tapi biasa mmg basuh tgn saja :)

Tinta Lana said...

Caliph ~ Program IT? Aiseh.. lupa plak, hehehe

Azie ~ Hi syg! zie, lebih2 dah tu smpai nak mesin lipat bju,hahaha

SKA ~ Eh..kesana terus ko fais,hehehe

Mat Jo said...

basuh baju ek,lagi suka basuh manual tapi bilangan pakaian yang nak dibasuh ada limit, jadi mat jo basuh baju tiap2 hari, kelebihannya tak penat nak basuh dan setiasa ada baju nak dipakai, he

Wirda Amir said...

beli je mesen basuh yg all in one tu lana..tapi kecuali melipat la...kena lipat sendiri....

baby comel said...

saya kat rumah tak tahu kerja pe yg saya buat. mengemas, menyapu, mmg bukan bidang saya. langsung tak reti. cuma kalau bab masak mmg saya tak tolak. bab membasuh menyidai, tu okey. bab melipat nampaknya mmg tak la..(mak cakap saya ni kat rumah tuan puteri sbb satu kerja pun tak buat) yang tau pergi kerja balik kerja. tu lah kerjanya.. buruk rupanya perangai daku ni =(

Cendol said...

salam,lana :) ini memang terbaikk.rajin sgt basuh kain pakai manual walaupun tak suka basuh kain.kenapa tak guna mesin je?campak sume baju dlm mesin dan tekan button.pastu boleh melepak dpn tv..cerita dsah habis baru sidaii..hehe

ieta said...

Akak paling tak suka melipat baju. Mencampak baju dlm mesin mmg rajin. haha. Maklumla... keluarga ramai... (kdg2 rasa nk retire jd pembuat kerja rumah) haha

Cik Kay Jue said...

akak basuh tangan? hui.. kalau basuh tangan sy pun kurang suka.. hehe.. tapi kalau bab-bab nak lipat baju sy suka.. hehehe.. saya cuba tak suka mengelap tingkap.. susah nak panjat2.. :P

Hatimi Tahirruddin said...

takpe lana nanti hantar dobi je.....

Powered by Blogger.