RSS Feed

Kerja

29

July 10, 2013 by

Sebut pasal kerja ni, kita dah terbiasa menyamakan atau paling tidak, mengaitkan ia dengan duit.

Kalau tak bekerja, tak dapat duit. Memang betul.
Tapi, kalau itu je lah skopnya, memang hidup rasa tersekat saja.

Kaitkan juga ia dengan amalan dan perbuatan.
Kita taip satu entry dalam blog pun kira bekerja.
Kat situ kita sedang buat amalan, sedang melakukan perbuatan.

Bila kita boleh blend kerja dengan duit dan amalan,
InsyaAllah..hidup rasa aman.

Kalau kita tersasar pun, tak jauh larinya. Sebabnya,
Bila sebut pasal duit, kita nak tenteramkan nafsu dan angan2.
Bila sebut pasal amalan, kita nak cari keredhaan Tuhan.

Kita, tanpa redhaNYA, buat apa pun tak guna.


29 comments »

Norhasniza Khalid said...

kerja??
kerja rumah mama memang tak pernha nak abis... hihi
tanggungjawab....

nurdani said...

betul2. dulu masa baru2 kerja, saya fikirkan duit. lepas dapat gaji nak beli itu ini. last last rasa tak cukup duit tu. lepas tu sedar, kerja ni satu ibadah. buat dengan betul2, hasil pun best. bukan bergantung duit semata2.

Tukang Karut said...

Meh gaji ko la... Aku redha...

Noh Kodiang said...

keje la...men ternet je...kekeke

En. Nasrudin said...

kerja kerja cari duit...nak nikah :P

tenku butang said...

waaa.. suka baca entri yg ni.. kata2 yg mendalam.. terbaekk

Che Elfie said...

haah ... betul tu miss Lana...
kerja ni kena ikhlaskan dahulu barulah
ganjaran atau gaji atau duit atau wang atau pitis tu menjadi suatu yg berkat...

puteri kasih said...

setuju dengan lana. Kalau kita buat sesuatu semata-mata kerana duit memang tak akan kekal lama sebab kita akan rasa kecewa bila apa yang kita harapkan, kita tak dapat.

ary_lee said...

Huhuhu.. Lana, ary dah habis belajar^^
And aan mula kerja next week^^
Kerja still di UM. So, still ada peluang jumpa Lana lagi :-P

zah said...

Saya sokong lana..

boni kacak said...

apa2 yang kita lakukan, kita berniat kita lakukannya kerana Allah :)

Tetamu Istimewa said...

Betul, betul, betul. Carai keberkatan dalam melaksanakan kerja.

Hatimi Tahirruddin said...

lol....biasa la tu kerja terbahagi kepada 3...

1. dari segi sains/bahasa...apabila objek yg dikenakan daya ke atasnya bergerak dari satu tempat ke tempat yg lain...

2. dari segi istilah masyarakat...kerja mesti kena makan gaji dan ada EPF dan lebih dipandang tinggi kalau masyuuukkkk...kehkehkeh :P

3. dari segi agama...kerja kerana allah = ibadah...

aisya said...

dalam... hmmm.. mksudnya dalam..

Mime MF said...

sebut pasal kerja yg terlintas adalah sbb nk bt duit..kena egt jugak..kerja adalah amanah yg perlu dilaksanakan dgn baik..jgn sbb dunia punya hal bekalan akhirat habis tergadai..

aizamia3 said...

buat keranaNYA.. ;)

||aLeaSaRa|| said...

hehehehe nakal Tukang Karut,tu ^^

suka entri lana ni..

tadi pun masa sahur sempat dengar prof mahaya berceramah kat tv.kalau buat semua sebab duit,ketenangan takkan pernah berani singgah dalam kehidupan kita ni ^^

SYAH'IZZAT said...

arghh cuni ni xdak duit ah. lana ade keje kosong? :p

Aida Ismail said...

Biar apa pun kerja yang kita buat, lakukan la dengan ikhlas. Moga mendapat keredhaanNya. :)

Tinta Lana said...

Norhasniza ~ Terbaik ma! hehehe. Jadi suri rumah, memang keja tak pernah habis.. :)

Nurdani ~ Nikmat duit tu sementara, kejap je sangat, kan dani. Masa mula2 dpt gaji, mcm banyak je kita dpt. Tapi lepas dah beli itu ini, kejap je licinnya,huhu

T.Karut ~ Hampeh ko..tetiba je nak redha (T___T)

Tinta Lana said...

Noh ~ Eceh..yg ko buat skrg ni pa..main tenet jugak, keh3

Nasrudin ~ Alhamdulillah..bagus! :P

Tenku ~ Terima kasih tenku.

Tinta Lana said...

Chepi ~ Betul chepi. Tapi kan chepi, kalau mmg dah tak boleh nak ikhlas, fikirkanlah dari sudut tanggungjwb. Ada sstgh perkara, kalau kita tunggu ikhlas dtg, mungkin kerja yg kita buat tak bergerak2.

Puteri ~ Ya puteri, bila kita mengharapkan sesuatu dari perbuatan kita, lagi2 dlm bentuk material, bila kita tak dpt, mmg rsa kecewa. Seelok2nya, biarlah apa yg kita buat tu, kita serahkan padaNYA nak membalas mcmna.

AryLee ~ Wah! Seronoknya ary! Congrats ary ^^ Erkk, kenapa..kalau tak keja kat UM, tak leh jumpa ke,ekekeke :D

Tinta Lana said...

Zah ~ :)

Boni ~ Itulah yg sepatutnya. Peringatan untuk lana gak tu..kdg2 tersesat jugak,hehehe

TetamuI ~ Cari keberkatan dalam setiap perbuatan :)

Tinta Lana said...

Hatimi ~ lebih dipandang tinggi kalau masyuuukkk,keh3, betul sgt tu brotimi :D Terima kasih share kat sini ^_^

Aisya ~ erkk..dalam mana tu aisya,hehehe

MimeMF ~ Kena selalu ingatkan diri tuk balance antara dua tu kan.. mencari duit dgn bekalan akhirat.

Tinta Lana said...

Aizamia ~ Ya kak.. :)

Aleasara ~ Tu lah..tetiba nak duit saya, mana bleh,hahahah. Kalau semata kerana duit, memang takkan tenang kak.. Tgk saja berita semasa, dah mcm2 kes skrg ni. Bila disiasat, ant puncanya, duit juga.

Tinta Lana said...

SyahIzzat ~ Cuni? cuti..keh3, pe lagi ijat, cari la keja,ekekeke.

Aida ~ InsyaAllah.. :)

caliph shuriken said...

dulu sy pnah almost xde duit langsung..

skrg bila keje sy install skali app al-quran bersama2 app lain.. so, kira sy keje sambil beramal, kn ^^

Chic Na said...

semoga duit yg kita dapat hasil kerja tu berkat hendaknya..

baby comel said...

ye, sokong dan setuju lana ckp tu. dan puasa ni aima makin teruk bekerja, minggu dpn je 7hari seminggu kena kerja. makin dekat dgn raya makin sibuk. nak wat canme, tanggungjawab.. selamat bekerja lana

Powered by Blogger.