RSS Feed

Wanita Yang Enam

40

July 11, 2013 by

Buat lelaki diluar sana, ingat pesanan Baginda.."Jangan dikahwini wanita yang enam: Ananah, Hananah, Hadaqah, Basaqah, Syadaqah dan Mananah". Untuk wanita, kita berusaha mengelakkannya. Baluti diri dengan ilmu dan sifat yang mulia.

Rasulullah melarang kaum lelaki mengahwini enam jenis wanita, Mananah, Syadaqah, Hadaqah, Basaqah, Hananah, Ananah, Maksud Wanita yang enam, Maksud Ananah, maksud hananah, maksud hadaqah, maksud basaqah, maksud syadaqah, maksud mananah

#Terima kasih Yaya dan Biela.


40 comments »

puteri kasih said...

moga kita perbaiki diri dan elakkan diri dari bersikap sebegitu

~ Cik Azz ~ said...

Sifat yang 6 ni la yang susah nak dielakkan.. huhuhu...

Tapi kena usaha jugak untuk menjauhkan diri daripada semua ni walaupun payah..

Dzureen Darwis said...

Allahu, sangat besar tanggungjawab seorang wanita.

Hatimi Tahirruddin said...

semua sifat2 ni mmg org lelaki tak suka kalau ada kat pasangan mereka...

Yana Sakura said...

InsyaAllah akan cuba memperbaiki diri ke arah yang lebih baik.. InsyaAllah..smga dijauhi sifat2 ini =)

Selamat berpuasa Kak Lana :D

Azie Namico said...

Salam Lana,
okey noted with thanks coz sharing...huhuhu

the malay male said...

lana pun kena elak jadi mcm ni sbb pasti ada lelaki yg buat ni sbg checklist diorg juga :-)

Zawiah said...

sentiasa muhasabah diri . semoga saya tidak tergolong di kalangannya ...

Tukang Karut said...

ooooo macam2...

aisya said...

pernah baca yg ini. InsyaAllah, cuba utk baiki kelemahan diri.. mudah-mudahan kita dijauhkan dgn sifat2 sedemikian. huhu

Norhasniza Khalid said...

nice sharing Lana..

Wirda Amir said...

salam lana...

in syaAllah..takde yg 6 tu...hehehe

nurdani said...

harap kita wanita tak tergolong ciri ciri macam ni.amin..

trah zain said...

Wanita yg 6 ni, nauzubillahiminzalik... Takt gak, kalau kita tergolong tnpa kita sedar..huhu

Mime MF said...

moga kita dijauhi sifat yg 6 ni...

kopi pasta said...

membujang sampai ke tua la jawabnya... memang susah nak cari perempuan yg tak miliki kesemua sifat tu...

aizamia3 said...

Mengadu sebab nak dia tau keadaan.
Bersyukur dengan jodoh yang ada.
Paksa sebab dak adik dah rosakkan baju keje ibunya.. uwaaaa..
Tak suka bersolek.
Marah2 manja kat anak2 yang main2 ketika makan.
Bukan membebel tapi nasihat.. ;)
Bangga dan bahagia dengan apa yang ada.. ;)

psstt: Dengan kelebihan yang ada kita tutup kelemahan yang pasangan ada, begitu juga sebaliknya.

lynndamya said...

aku rasa bnyk pempuan yg suka membebel tu..ape pon, sama2 lah kita cuba mengelak..insyaAllah :)

Selamat berbuka puasa :)

Topik said...

Kena jauhi semua nie...

hana hadi said...

agaknya kita ni diantrana wanita yang enam ni x..huhu kena perbaiki diri

Aida Ismail said...

Sama2 kita perbaiki diri supaya menjadi isteri yang terbaik untuk suami nanti :D ngee~

Tinta Lana said...

Puteri ~ InsyaAllah puteri.. kdg2 tak perasan, huhu

CikAzz ~ Actually, saya setiap org perempuan memang ada paling tidak salah satu sifat ni kan kak..cuma kuat dgn tak kuat je sifat tu dlm diri,hehehe. Sebab tu la baginda berpesan mcmtu. Kita kaum hawa kena berusahalah mengurangkannya.

Dzureen ~ Setiap manusia memang besar tanggungjawabnya.. :)

Tinta Lana said...

Hatimi ~ huhu, saya tahu..sbg perempuan pun, saya tak suka kalau ada dikalangan kaum saya bersifat seperti itu..

Yana ~ Selamat berpuasa dik syg,hehehe :)

Azie ~ Wa'alaikumusalam. haa, panduan untuk lana sbnrnya,huhu

Tinta Lana said...

Zawiah ~ Saya pun berharap saya tergolong dalam mana2 enam tu..

T.K ~ Macam2 ada TK :D

Aisya ~ Lana, baru2 ni je terserempak dgn artikel ni aisya, hehe.. insyaAllah..bila dpt sesuatu ilmu itu, kita cuba pula amalkannya. Dlm kes ni, kita kena usaha baiki kelemahan diri kita.

Tinta Lana said...

Norhasniza ~ ya ma.. :)

Wirda ~ Wa'alaikumusalam. Waa, keyakinan yg mantap. hehehe

Nurdani ~ InsyaAllah dani..harapnya tidak lah..

Tinta Lana said...

Trah ~ Tanpa kita sedar tu yg bahaya kan trah,huhu. Rasa cam betul je, tapi org skeliling sampai malas nak tegur sikap kita dah,huhu

MimeMF ~ amin..

Kopi ~ ekekeke, tu dia, terus sampai membujang,hik3. Bukan sampai mcmtu kopi..kalau tidak ramaila membujang sampai kesudah. Asalkan perempuan itu boleh ditegur dan ada kemahuan untuk berubah, pilih la dia.

ary_lee said...

errrrrrrrrr.... reflek pada diri..

Tinta Lana said...

Aizamia ~ Comel je plak saya rsa,hehehe. Tq kak..ada skit tips rumahtangga sbnrnya kat situ ^_^

Lynndamya ~ Ak rsa, sebagai perempuan, memang ada at least salah satu sifat dari yg enam tu. Paling tidak, mcm yg ko sebut tu lah, ak pn kdg2 terbebel jugak.. InsyaAllah, ak usaha membaikinya..

Topik ~ Paling tidak, kurangkan..

Tinta Lana said...

Hana ~ Kemungkinan tu ada hana..kalau tidak, baginda tidak menasihati sedemikian rupa.. InsyaALLAH, kita usaha.. :)

Aida ~ Aha..weewittt, terus utk suami,hehehe

AryLee ~ Reflek pda diri? hehehe. I do believe that you're sweet person ^_^

caliph shuriken said...

ok, noted ^^

S.K.A said...

okeh set!! he3..mmg org prmpn mcm ni sy jauhi..nice sharing =) lana cmni x?? he3..

Rosniyati othman said...

salam lana...

Allahuakhbar...sifat yang 6 tu memang susah nak dielakkan ...tapi Insyaallah...kita cuba yang terbaikkan..thanks for share this info...

june mohd said...

Semoga kita tidak tergolong dari kalangan wanita yang enam ini...

Cikgu Kacamata said...

Terima kasih atas perkongsian ini. Moga ianya menjd panduan dan pedoman buat semua.

Tinta Lana said...

Caliph ~ ^_^

SKA ~ Susah nak jawab soklan tu fais,keh3

Rosniyati ~ Wa'alaikumusalam rose. Kdg2 nak elak pun tk dpt, sbb tak sedar kita ad prangai2 tu,heh3. Welcome rose :)

June ~ Amin..

CK ~ Sama-sama cikgu.

Chic Na said...

semoga dijauhkan dari tergolong dalam kalangan tersebut..

baby comel said...

baik lana, terima kasih atas teguran ni.

Cik Kay Jue said...

terima kasih kak.. insya Allah sama2 la kita berusaha dan elak drp enam sifat ni..

Cendol said...

Nauzubillahhh..sama2 kita hindari sifat2 buruk dan aneh macam tu kan ..

muhammad hafiz said...

oh, cool share. thanks for the info.

Powered by Blogger.