RSS Feed

Ibu

65

August 25, 2013 by

Indah..mendengar seorang anak kecil, bersuara dan memanggil, "ibu".

Ibu, mama, umie, emak, ibunda.
Apapun panggilan kita buat mereka, mereka insan yang sangat istimewa.
Satu dan tiada dua.

Gambar ibu dan anak perempuan, gambar ibu dan anaknya, gambar wanita solehah dan anaknya, syurga dibawah telapak kaki ibu, ibu ratu hatiku,

Balik rumah, pintu dibuka. Cuma ada kelibat ayahanda. Tiada pula kelibat ibunda.

Tentu kita terus tanya, "emak mana??"
Sedangkan, ketika itu kita tak memerlukan apa2 pun darinya.
Cuma hendak menatap wajah dan rupa.

Kalau keadaan sebaliknya berlaku, kita jarang tanya, "mana abah??"  

Saya panggil ibu saya, "emak". Anda? :)


65 comments »

Chic Na said...

perasan tak kalau kita atau budak2 nangis mesti panggil mama.. jarang dengar panggil papa.. huuu..

p/s: cikna dah add lana kat fb.. mohon approved. senang nk discuss psl header. ;)

Norhasniza Khalid said...

mama panggik "emak" jugak, anak-anak mama, mama lerrr...kihkih

Hydrangeas Blooms said...

panggil mak. kalau keluar loghat pahang 'mok' hehe :D

Lady said...

Jie panggil maa, kekadang mak. Betul2, kalau balik rumah, mak takde kat ruang tamu, terus tanye abang, mak mane? hehe

Wirda Amir said...

salam lana..

akak panggl emak@mak....kalau pegi rmh mak,mak takde akak akan tanya,mak mana?kalau abah tkde akak akan tanya,abah mana?sbb anak2 perempuan mak abah sgt manja dgn abah yg kadang2 kami panggil apak...

ayahpun tiada duanya....

Wirda Amir said...

tak siok takleh sembang kat chatbox...:(

Sally Yatiey said...

Betul tu kak.. jarang nak tyk ayah mana ;D ibu jugak yg kita cari. hee ;D

the malay male said...

selalunya klu blk kg bila mak atau ayah takde kt rumah saya akan ty mana diorg pegi.... tp mmg betul lah kita ni selalunya lbh rapat dgn mak.

Eiqa Almond said...

eiqa panggil ibuuu, :)
betul, tiada dua hanya satu..
Sayang ibuuu eiqaa.!! (^_^)

Ahmad Saufe said...

Aku panggil Ma...

sob3 ...

krole said...

krole pnggl mak krole mak juga huhu~ kalo blk kampung seronok lepak ngan mak n ayah...sembang2..selalunya kuar topik waktu krole dak nakal dulu huhu...syukur sgt skngni pon tak duduk jauh dari rumah ayah dan mak...so tiap mnggu bule lepak sma2~

baby comel said...

Haah, betul la tu lana. Kita pun tiap kali petang balik je rumah dr kerja mesti tanya mak mana. Kalau tak nampak kereta mak lagi akan tanya banyak kat org dlm rumah ni. Mak mana, g manq, g dgn sape, balik bila..
Maklumlah, skg tinggal satu2nya anak perempuan yg ada kat rumah tu yg rapat dgn mak. Lain2 semua jauh2..
setuju dgn entri lana atas ni :)

Jajas said...

aku pon pgl emak...

Sis Ieja said...

kita panggil ibu :D

Azie Namico said...

Salam lana ,
itu lah kasih anak kepada ibu bapa kan...
azie panggil ibu "emak" kalau mak buat2 tak dengar azie panggil "omma" bahasa korea...dgr pulak tu..hehehe

Aku Penghibur said...

assalamualaikum

kalau acik panggil mak, dialah ratu hatiku, dia yang memberi kehidupanku dan yang penyinar kebahgiaan ketika aku gundah

S.K.A said...

saya pggil ibu =) dan mmg rapat sgt dgn ibu sy berbanding abah..he3 betol sgt tu..kalau blik rumah je msti cari ibu dulu..

Scya Lollita said...

emak !! :D

Teena Tna said...

Saya pulak akan tanya siapa sahaja yg tidak nampak kelibatnya di rumah. Tapi kalau duduk asrama, waktu nak balik rumah, rasa macam ta lengkap kalau kita balik time tu, tapi mak takde, rasa baik tak payah balik kalau mak takde (sebab kerja).

Mohd Pk said...

tiada yg mampu di ganti...
ibu&ayah kita

As-salam

Sam Banjamin said...

sy panggil 'emak'... yup... mak is everything for me... 28 ni nak balik kampung... rindu mak... rindu abah juga...

terfikir term 'ibubapa'.. ibu duk depan bapa kan??

caliph shuriken said...

klau sy kawen nanti.. *klau kawen ;p ..sy nk anak2 sy pggil emak diorg tu "umie" ^^

Liza Izara Fazriel Fahmi said...

sangat indah bila anak panggil kita :) tak sabar tgu my baby call me ibu :)

Waalid Al-Marbawi said...

السلام عليكم..

Moga Allah mengampunkan dosa kedua ibu bapa kita..

Waalid panggil emak jugak..

tapi kalau ayah takde bila balik rumah pun tetap waalid tanya..ayah mana?

kedua2nya adalah mutiara bagi waalid..:D

aisya said...

betul jugak kan.. sikit2 mak, padahal takde motif pun sebenarnya.. =)

zura baizura said...

saya panggil emak juga

~ Cik Azz ~ said...

Akak panggil Mak..

Zaman kini ramai yang guna ibu.. Macam ipar2 akak, sorang je yang bahasakan diri Mak,yang lain tu pakat dok ibu termasuk dua2 orang kakak akak..

Akak lak Mummy.. Untuk kucing2 akak la.. hahahaha....

Tinta Lana said...

@Chic Na

Perasan,hehe

Tinta Lana said...

@Norhasniza Khalid

Kita ada family angkat ma, kita panggil emak belah sana, "mama" :D

Tinta Lana said...

@Hydrangeas Blooms

hahaha, keluar dah loghat >_<

Tinta Lana said...

@Lady

Sama la..mesti tnya mak mana? pastu baru, abah mana? jrg la tnya abah kemana,baru mak,hehe

Tinta Lana said...

@Wirda Amir

Wa'alaikumusalam kak wirda..yup, ayah pun tiada duanya.. :)

ala akak..jgn ckp cmtu,huhu..smntara je,hik3. InsyaALLAH guna balik.

Tinta Lana said...

@Sally Yatiey

Selalu ibu dulu dicari ;)

Tinta Lana said...

@the malay male

Saya balik rumah..kalau tak nampak dua2, mmg tnya kemana pergi. Tapi saya prasan biasanya sebut, "mana mak?abah?" Jarang jadi, "mana abah,mak?"

Tinta Lana said...

@Eiqa Almond

Alhamdulillah..hargai ibu ayah ya ^_^

Tinta Lana said...

@Ahmad Saufe

hehehe, ak ada emak, aku ada mama. :D

Tinta Lana said...

@krole

Banyak2 kan la lepak smntra keduanya masih sihat..nanti bila anak2 krole tgk, satu msa kitaran itu berputar pda krole plak. ^^

Tinta Lana said...

@baby comel

Tq baby..tak sah kalau tak tanya kan :)

Tinta Lana said...

@Jajas

Ok ^^

Tinta Lana said...

@Sis Ieja

Kita suka panggilan 'ibu'. Lembut.. :)

Tinta Lana said...

@Azie Namico

Wa'alaikumusalam. Perghhh, peminat korea gak ke emak azie?ekekeke

Tinta Lana said...

@Aku Penghibur

Wa'alaikumusalam. Mahu senyum mak acik baca komen acik ni ^^

Tinta Lana said...

@S.K.A

Ibu ya.. :) salu gitulah, anak laki lebih rapat dgn ibu.. n vice versa. Tapi2, dua wajah kesayangan hamba, :D

Tinta Lana said...

@Scya Lollita

Ramai juga panggil emak ^^

Tinta Lana said...

@Teena Tna

Kdg2 bila time public holiday, mak lana balik dulu kampung..tinggl lah yg lain2 kt rumah..mcm hilang sesuatu.

Tinta Lana said...

@Mohd Pk

Tiada. Kalau ada pun yg mampu mengganti, ia tak sama. Ibubapa bukan untuk diganti.

Tinta Lana said...

@Sam Banjamin

Aah..betul juga.

Tinta Lana said...

@caliph shuriken

hahaha, amin.. saya memang doakan awak kahwin and ada umie kat dlm rumah sbg penyeri ^^

Tinta Lana said...

@Liza Izara Fazriel Fahmi

Tak lama lagi dah tu..baby, cepat je membesar ^^

Tinta Lana said...

@Waalid Al-Marbawi

Wa'alaikumusalam waalid. Amin.. Of course la waalid,hahaha

Tinta Lana said...

@aisya

Itula, kadang2 memang takda motif pun..dah terbiasa pun ada..skit2 mak,ekekeke

Tinta Lana said...

@zura baizura

Ok.. ^^

Tinta Lana said...

@~ Cik Azz ~

Tu dia..mummy terus,hahahah

Tukang Karut said...

aku anak mak...sekian...

Nurul Farahizzati said...

ko ni saja nak buat aku homesick ke apa nih lana?? huhuhu..

Cik Yaya said...

yaya pngil ibu..
ummm..syg sgt kt ibu kiter..heeee =D

Lina said...

huhu.. kalau aq xnmpak pak aq,cuma mak, aq tnya mna pak.. tp klu mak aq xtgk, aq akn tnya mna mak.. hihihi..

Tinta Lana said...

@Tukang Karut

Sekian,terima kasih :D

Tinta Lana said...

@Nurul Farahizzati

Eleh..ko ni, homesick apanya..mcm belajo jauh beno,hahaha

Tinta Lana said...

@Cik Yaya

Lembut panggilan ibu tu yaya ^^

Tinta Lana said...

@Lina

Ak pun mcmtu juga.. ^^

||aLeaSaRa|| said...

kak lea panggil mak kandung dan mak mertua-MAK
ibu tiri pulak- MAMA
agagaga.....

kak ipar kak lea anak2 dia panggil ibu..lembut je.adik pompuan kak lea yang masih bujang tu berangan,kalau kawin nanti,dapat je anak,nak bahasakan diri dia bunda....

Wirda Amir said...

Hilang kemesraan tanpa chatbox..hehehe

aizamia3 said...

buat apa saja pun.. malah terjerit sebab takut pun mesti akan sebut 'mak'.. ;)

psstt: dulu anak-anak panggil mama.. sekarang sudah tukarlah.. dorang panggil ibu pulak.. hehehe..

Cendol said...

kadang-kadang rasa rindu dengan mak walaupun masa tu tgh duk dalam bilik,mak ada kat ruang tamu.haha.
cendol panggil mak . :)

Powered by Blogger.