RSS Feed

Susah VS Senang

44

August 14, 2013 by

Hidup kita dimuka bumi ini berlandaskan sebab dan akibat.

Lagi banyak anda memberi kebaikan, lagi banyak ganjaran anda dapat.

Lagi banyak membuat huru hara, ketenangan dan kesenangan memang anda takkan jumpa.

Sukar nak buat kebaikan? Tak mengapa.
Jika tidak mampu memberi kesenangan pada orang lain, jangan pula kita menambah kesusahannya.

buat baik dibalas baik, sebab dan akibat
Sekurang-kurangnya, sedekahkan senyuman ya.


44 comments »

amir zahari said...

Buat baik dapat baik.. Namun jika terima yg sebaliknya.. Allah kan ada..?

baby comel said...

betul tu lana. Memang dalam hidup ni pasti akan ada org yg kaya dan miskin. org yg hidupnya senang lenang dgn org yang berdepan kesusahan. yg hidup mewah dan yg hidupnya biasa2.
Dan benarkah miskin itu berserah dan kaya itu bersyukur??
Sedekahlah selagi kita mampu, dan berusahalah selagi kita terdaya..

Selamat hari raya Lana, mohon ampun maaf zahir dan batin.

My Little Diary said...

ye betul....kalau kita tak bole bahagiakan orang lain, kita jgn susahkan orang lain

aizamia3 said...

ada ketika kita senang.. ada ketika kita susah..
bukan senang nak senang.. dan bukan susah nak susah..


psstt: Moga pakcik tu kuat dan sihat dalam menjalani kehidupan seharian.

Khamsi Abdullah said...

"...Jika tidak mampu memberi kesenangan pada orang lain, jangan pula kita menambah kesusahannya."

saya suka ayat ni. :) dalam memberi kadang hati turut terdidik

S.K.A said...

betul 2 =) tp lebih indah rzeki ni kita kgsi bersama org lain..syum sokmo..

Waalid Al-Marbawi said...

bukan senang mahu jadi senang dan bukan susah untuk menjadi susah...:)

وقليل من عبادي الشكور

Dan amat sedikit dari kalangan hamba-hambaku yang bersyukur..

pokok pangkalnya kita mestilah bersyukur,senang atau susah semuanya adalah nikmat yang dikurniakan Allah..:)

JunAina said...

Kadang2 kita lupa...lupa pada kenyataan yang berada di penghujung jalan.

Teena Tna said...

Setuju, kalau tak dpt bg kebaikan, jgn pula kita tambahkan keburukan kpd seseorg.

||aLeaSaRa|| said...

salam hari raya lana!!!

ye setuju....biasalah...selalu orang pandang sebelah mata pada yang susah.

sentiasa beringat..hidup kita ibarat roda.tak mustahil kalau kita tak bijak kawal percaturan hidup di dunia ini,kita pulak akan berada di kedudukan mereka yang pernah kita pandang sebelah mata tu ^^

maka senyumlah..senyumlah..itu pun sedekah :)

Lelaki said...

benar.

Muttallif said...

Betul tu Lana. Jika tidak memberi kesenangan, janganlah menyusahkan. Cukup sekadar apa yang kita miliki.

Siti fironika said...

hidup ni bagaikan roda...kejap kita kat atas..kejap kat bawah..so, bila kita suka tolong orang, x mustahil suatu hari nti bila kita susah ada gak org lain yg sudi tolong kita plak kan..

ary_lee said...

Betul tu Lana^^
Kalau rasa-rasa tak boleh nak tolong, jangan bebankan lagi orang tu. Macam raya ni.. Sepupu-sepupu ary, kalau tak nak tolong basuh pinggan atau hidang-hidang pun, tak payah guna pinggan. Guna daun pisang. Eh? Tetiba lepas geram sini plak. HahahaXD

Aisyah azizon said...

suka ayat yang first tu. boleh wat ayat karangan. hehe. smile is the best sadaqa..

Azie Namico said...

salam lana,
azie datang sini dengan senyuman...weeee

Cik Zaitul said...

Lana , aku suke bait kata2 nih,..

Buat aku tersentuh di malam raya ke tujuh ni.. selamat hari raya lana n family...

aisya said...

setuju. sangat! huhu

the malay male said...

belum terlambat untuk kumpul ganjaran tu

puteri kasih said...

setuju dengan lana. Lagipun bila kita berbuat baik kepada sesiapa..buat secara ikhlas dan bukan mengharapkan balasan..baru hidup akan terasa lebih ceria...kan kan..hehe

tenku butang said...

selalu ingat hidup ibarat roda, sesekali kita diatas, dan sesekali kita dibawah

dear xila said...

senyum tak pelu kata apa2....nmpak tak sy senyum ni huuu
slmt hari raya lana...
tibe2 teringat lana nordin ;p

Cik Kay Jue said...

saya setuju kak..kalau tidak mampu memberi kesenangan pada orang lain, jangan pula kita menambah kesusahannya. itu pun di kira sedekah juga.. :)

FarhanahAdzlan said...

senyum tu senang jee tak keluarkan tenaga dan duit malah mendatangkan banyak kebaikan :)

~ Cik Azz ~ said...

Sampai bila agaknya pakcik tu mampu tersenyum ya.. huhuhu...


Moga Allah limpahkan rezeki yang berlipat ganda untuk pakcik tu dan kawan2 sepertinya.. Amin..

Ayie Abas said...

assalamualaikum...lana :)

betul3..klu x mampu nk menyenangkan org lain..jgn menyusahkan mereka pun dah cukup kn...:)

Nurul Farahizzati said...

duit berkoyan-koyan, buatlah sedekah amal jariah sikit :)

Nong Andy said...

Bila buatbaik dgn hati iklas.. dada akan lebih lapang... :D

caliph shuriken said...

setiap rezki kita ada sedikit bahagian org lain.. nice sharing, lana ^^

Tinta Lana said...

Amir ~ Jika dapat blsn baik, ia ganjaran..balasan sebaliknya, mungkin ia satu ujian. Ya.. Allah sentiasa ada disis hamba2NYA ^_^

Baby ~ Hidup ini ada yin yang nya kan baby.. :) miskin kaya, susah senang, mewah biasa, semua ujian dariNya..jika mampu, beri lebih bnyk, jika tidak, beri seadanya :)

MLD ~ Kan? Jangan ditambah lagi bebanan.

Tinta Lana said...

Aizamia ~ Amin..

Khamsi ~ Dalam memberi..hati turut terdidik.. ^^

SKA ~ Sedekah senyum pun boleh kan fais =)

Tinta Lana said...

Waalid ~ Betul tu waalid. Nak senang bukan senang. Terima kasih waalid untuk peringatan tu :)

Jun ~ Lupa pada kenyataan yg ada dipnghjg jalan? urmm..

Teena ~ Kurangkan bebanan org lain dengan tidak menambah kesukarannya.

Tinta Lana said...

Aleasara ~ Semangat raya kak lea,hehehe. Aah kak, bila2 masa je Allah boleh tarik balik segala nikmat yang diberi pada kita.

Lelaki ~ :)

Muttallif ~ Tq abgtalif :)

Tinta Lana said...

Firo ~ Ya, betul. Kadang2 pertolongan Allah datang dari sumber yang kita tak pernah sangka.

AryLee ~ hurmm..fhm sgt prasaan ary,hahahah, kita juga alami benda sama (-_-)

Aisyah ~ Sila2, guna dalam karangan ya,hehehe

Tinta Lana said...

Azie ~ Wa'alaikumusalam. Azie mmg slalu mai dgn senyuman :D

Zaitul ~ Ak harap ko tersentuhnya ko biar lah bersambung ke malam2 seterusnya..eh, keh3. Selamat hari raya atul.. :)

Aisya ~ hehehe :D

Tinta Lana said...

TMM ~ Memang tiada istilah terlambat selagi masih bernyawa.

Puteri ~ Ceria, gembira, suka, kan puteri? hehehe

Tenku ~ Yup, setiap orang melaluinya.. :)

Tinta Lana said...

Xila ~ uishh, awat lana nordin plak perginya,huhuhu

Kayjue ~ Itulah..ada antara kita, memang suka menambah kesusahan orang lain..

Farhanah ~ Aah, senyum la benda paling mudah, murah n banyak manfaat ^^

Tinta Lana said...

KakAzz ~ Amin..

Ayie ~ Wa'alaikumusalam. Ya ayie..itulah benda yg boleh kita buat kalau tak mampu bagi kesenangan pada org yg memerlukan.

Zati ~ Duit ko banyakkan? Meh la sedekah kat aku skit,hahaha

Tinta Lana said...

Nong ~ Ha, betul la tu..rasa ringan je dada :D

Caliph ~ Betul tu awak, dalam harta kita, ada bahagian harta untuk org lain.. :)

Wirda Amir said...

tak rugi kalau memberi malah digandakan oleh Allah rezeki kita nanti...

senyummmm...

ANNA MARIANA said...

nice sharing..
cuma anna terkilan kekadang kenapa ada anank2 sanggup buang mak/bapa dorang..
sedih sangat bila tgok dorang minta sedekah..
setiap kali anna tengok, anna pasti ingatkan diri anna agar menjaga makbapa anna ngan baik.. insyaallah..

Cik Yaya said...

sedekah senyuman..
itula yg seringkali cuba utk dilakukan tiap kali btemu dgn 'mereka'...xkesah sedekah berbntuk apapun aslkan ianya ikhlas..

Norhazlina Mohd. Zaki said...

Ha ah..btul tu... sedekah senyuman pun jadilah...
Berpagi-pagi dengan Al Fatihah...

lynndamya said...

setuju ! (n_n)

Powered by Blogger.