RSS Feed

Politik Pejabat

44

January 15, 2014 by

Assalamualaikum.

Apabila senior ditempat kerja bermasam muka,
yang junior terjerat dalam keadaan yang tidak diminta.

Office interior design, Elegant interior design for office
Image by Erenminareci

Di office sekarang ini, ada senior yang tidak bertegur siapa.
Walaupun masih baru disini, saya tahu apa puncanya.

Cuma, agak terkilan juga, bila masalah antara mereka,
tempiasnya terkena juga pada kita..

Banyak perkara baru yang perlu dipelajari,
tapi bila masing2 begini, kita yang junior nak bertanya pun tak sedap hati..


44 comments »

Khairulsyarafi said...

memang tak sedap hati jawabnya kalau mcmtu gayanya...ye ke idak..

Gee Lion said...

assalam cik Lana,
kat tempat saya pon tak berkecuali.
penat layan karenah orang macam ni.
nak kata budak2 bukan lagi.
rasa macam nak angkat kaki je pergi dari sini.

bila keputusan terletak pada seorang yg perlu dibodek setiap masa, kita nak kerja pon rasa tak selesa.

Anonymous said...

Itu la pengalaman di dunia kerja. Opis politik ni lana... kekadang buat kita rasa nak berhenti kerja. Tekanan...


Nong andy

Chic Na said...

biasa la tu lana, bila kerja dengan ramai2 orang, banyak la ragamnya.. :)

Azie Namico said...

salam lana
confirm ini mesti pekerja semua puratanya melayu...confirm !....mesti ada sekutu nya...lana kene tabah dan senyummm jer...tertekan itu memang ada...nak tanya cakap elok2 ya...silap sikit abis goneeee !!

Nuzime Si Pari Pari Putih said...

Mana-mana ada politik pasti ada perbezaan pendapat... sapala yg bertanggungjawab memulakan politik ni?? singgah sini lana harap lana and family sihat2 :)

Wirda Amir said...

Salam lanaku...

Tak seronok rasanya kalau berada di situasi yg begitu,tak kirala di mana kita berada,memang sungguh tak selesa,apalagi kena mengadap suasana tu setiap hari,kalau org yg dh lama kenal tk mengalah,tp yg baru kenal,terpaksa diam sj lah,akak pernah n selalu menjadi rakan baik kepada dua org yg bermusuh,dlm pada masa yg sama,akak cuba perbaiki hubungan mereka berdua,jgn ditambah dgn melaga2,alhamdulillah...niat yg baik,berakhir dgn baik juga tp kena betul caranya...

P/s akak ada lappy,ada tab,ada hp,ketiga2nya blh guna wifi,tp apalah erti ada semuanya,andai talian tiada..?hehehe...akak guna hp sbb blh beli line intenat wpun selalunya dpt yg tenat....hehe

amir zahari said...

Mana-mana tempat kerja pun sama.. yg penting kita sendiri jgn suka berpuak.. layan je semua org biarlah diorg jenis suka mengutuk belakang.. kalau layan kita leh jadi stress..

Wan Ahmad Izudean said...

diharap bila junior menjadi senior tidak seperti itu nanti :)

ewanthology said...

tapi org lama tak semestinya sentiasa betul.

ewanthology said...

tapi org lama tak semestinya sentiasa betul.

aizamia3 said...

Orang yang tak terlibat turut terkena tempiasnya..

Yutaka Mushimura said...

pi ajak makan2 dulu dan selalulah lana mulakan teguran dahulu.

mulai dengan assalamualaikum....or selamat pagi....good morning kan...ohayo ka....

okey..chill in the office sis.

BungaTulip said...

Salam Liana,
Politik pejabat tu perkara biasa tapi kita patut jauhi..bilamana ada yang sebegitu abaikan sahaja makin di fikir makin berat kepala. Baik kita fikir pasal kerja yang perlu kita laksanakan

**tp susah jugak kan bila kita bergelar junior kena jugak bertanya pada yang senior.ermm ntah la liana. Apa pun hadapi dengan senyuman jelah..adat mencari rezeki memang begitu

Hafiza AizZawa said...

Buat tak tahu jer.. kalau kita banyak kerja kita tak kan terlibat dengan benda2 remeh cm nie...

Tukang Karut said...

erm... biasa la tu...

aisya said...

kita yg serba salah jadinya. huhu

caliph shuriken said...

hati2 smoga tempias x jadi tsunami, huh...

Liniey Nor said...

sabar ye lana..:)

sha my heart said...

kadang-kadang, sha buat tak tahu sahaja. Tak cerita pada sesiapa pun mahupun facebook. Buat tak tahu saja. Kita buat kerja kita, dia buat kerja dia.

Tinta Lana said...

@Khairulsyarafi

Serba salah fie..

Tinta Lana said...

@Gee Lion

Wa'alaikumusalam gee.

Bila senior berperang gee, kerja terjejas.. kita yang junior nak tnya siapa lagi bila ada mslh, kalau bukan mereka.. T__T

Tinta Lana said...

@Anonymous

hehe, saya rasa.. nak tunjuk belang je,ekekeke

Dah besar2 pun, nak gaduh diorg ni,hukk

Tinta Lana said...

@Chic Na

hurmm..

Tinta Lana said...

@Azie Namico

Wa'alaikumusalam azie..hohoho, tempat keja lana malay kira minoriti azie,hehe

silap sikit gone? hahaha

Tinta Lana said...

@Nuzime Si Pari Pari Putih

Politik sbnrnya sumtin yg baik.. tapi diburukkan dengan tangan2 manusia,cewahh,hehe

Saya sihat kak..macamni jelah.. :)

Tinta Lana said...

@Wirda Amir

Wa'alaikumusalam kak.

Memang tak seronok sama sekali kak, T__T saya rasa tersepit, saya perlukan kedua2nya. Sebab mereka sama2 org lama. Tapi bila mereka berlaga, saya pulak rasa serba salah..

Nak tanya supervisor pun, kesian supervisor saya, dia pun bnyk kerja..hoho. Dah hampir dua bulan ni kak mereka tak bertegur sapa..aduhaii..

Tinta Lana said...

@amir zahari

Hurmm, betul2.. tapi mir, lain bila kita menjadi org tengah.

Bila2 masa, tak pasal2 je kita jadi target/mangsa keadaan.

Tinta Lana said...

@Wan Ahmad Izudean

Harapnya dan sememangnya itu yang saya nak elakkan wan.

Tinta Lana said...

@ewanthology

Betul.

Tinta Lana said...

@aizamia3

Saya jadi takut2 plak. Tak selesa kak..

Tinta Lana said...

@Yutaka Mushimura

hahaha, kalaulah semudah itu yu.

Tinta Lana said...

@BungaTulip

Memang mampu tersenyum je BT.. cuma risau kalau2 mereka heret kita skali dlm mslh mereka ni..

Tinta Lana said...

@Hafiza AizZawa

Tak boleh nak buat2 tak tahu fiza..huhu..sebab kerja2 yg ada melibatkan mereka juga. Mereka paling senior dan paling banyak tahu segala urusan kerja..

Tinta Lana said...

@Tukang Karut

Urmm..

Tinta Lana said...

@aisya

Nak bertanya jadi takut pula..haihh

Tinta Lana said...

@caliph shuriken

hahaha, tergelak saya. Itu yg sya risau sbnrnya. Benda mcmni, mula2 angin saja, lepastu puting beliung, tsunami, ombak, sumaaa pun ada,hehehe

Tinta Lana said...

@Liniey Nor

Ya..terima kasih liniey.. :)

Tinta Lana said...

@sha my heart

Orang baru mcm saya ni..mampu diam sajalah..

baby comel said...

Lana, perkara tu memang dah jadi kebiasaan dah. Senior, orang lama... owhh, susah nak kata. Menjadi orang biasa, memang makin hati lah sesaja kan.

APAN said...

berat masalah ni sebenarnya...aku sendiri pun penah kena...sebagai org baru, kena bijak la membuat tindakan kepada gerangan mereka yg mengalami kemasaman muka sesama sendiri di pejabat....orang tua bukan senang nak terima teguran or saranana si muda

Lynn Damya said...

Setuju...wuwuwu

admin said...

Wow ini krisis berat. Semoga tabah ya lana long.

Izudin Loves Insyirah said...

Yup.. agreed..

Powered by Blogger.