I Want To Inspire People

Assalamualaikum.

Don't Give Up, Jangan Putus Asa

Dalam kelas Project Management, pensyarah pernah bertanya kami satu kelas, apa cita2 kami. Lebih tepatnya, apa yang kami nak capai/nak jadi dalam tempoh beberapa tahun lagi.

Mungkin kami ada target sendiri, nak capai dalam tempoh 3 tahun, atau 5 tahun ke misalannya. Classmate saya bagi jawapan yang agak logik dan meyakinkan, "Pensyarah, Penganalisis Geografi, Pegawai Polis etc."

Bila tiba turn saya, penuh yakin je jawab, "Saya nak jadi pengembara bebas. Dalam masa 10 tahun".

Well, ia masih lagi dalam bentuk jawapan. Belum jadi kenyataan.. Saya pilih jawapan tu sebab saya nak kongsi apa yang saya dapat sepanjang tempoh mengembara tu kepada orang lain.

Saya nak mereka tahu, dunia ni banyak warna warni, banyak boleh dipelajari, banyak perkara menarik yang kita tak ketahui. Saya nak memberi inspirasi.

Perghhh..
hehehe.

Masih ingat lagi cita2 sendiri?

Comments

ewanthology said…
mengembara tu best..tapi bajet kena besar.
Hazmin Hamudin said…
Apa komen yang dapat dengan jawapan macam tu? Cita2 nak jadi polis, pensyarah tu semua masa zaman sekolah boleh la nak jawab. Sekarng ni nak jawab kena biar logik sikit.
Khamsi Abdullah said…
ambo nk jadi cikgu. Tak kesampaian..haha. At this rate, nak jadi student.
kasut puteh said…
Aku rasa kita lebih kurang. Sebab aku pun nak keluar tengok dunia. Jelajah setiap pelosok yang ada. Tu impian aku. Ada jodoh nanti kita jumpa masa kita tengah mengembara. Hahaha
caliph shuriken said…
klau nk jadi sensei.. pastu buka dojo.. bole cmtu? ^^
Anonymous said…
entahlah..masa dulu cita2 ingat ke dunia saja...semua yg best2 je nak tp bila dah dpt rasa mcm semuanya tk ada guna...sekarang ni asyik ingatkan kehidupan di sana je....sentiasa....
Teena Tna said…
Saya pernah juga alami situasi camni. Lecturer tanya soalan & pendapat, kitorang kena bg opinion sorang2 kt depan kelas. Jawapan saya macam agak kelakar, tetiba jadi lawak & satu kelas tergelak. Haha, dah lah masa tu kitorang baru masuk belajar & tak kenal sgt. Tapi rasanya pasal benda tu sy senang dgn semua classmate sy.

Sy singgah sini kak, setelah lama tak bw :)
NasQ said…
aku tak pernah ada cita cita... serius...
Shida Radzuan said…
inspire shida dari kecik smpai laa ni..berubah2..tak tau nk jd apa haihhh^^
mai has said…
saya juga mahu inspire people...huhu
Unknown said…
bestnya mengembara...experienced other people culture, religion and beliefs ..and boleh buat buku..dulu my ambition has always to become lawyer..now dah melencong...hahaha...how are you lana?
best jugak kalau jadik pengembara ni.. dpt tengok tempat org, banyak benda boleh belajar...

sy harap satu hari nnt sy dpt pergi keluar negara.. :)

cita2 masa kecik dulu mcm2, kejap nk jadik cikgu, kejap nk jadik accountant..kejap nk jadik penulis novel..huhuhu.. :p
LuvHaryani said…
Masih ingat dan masih mengejar cita-cita .

Best pengembara, mematangkan kita juga dalam sudut pemikiran. :)
CXopportunities said…
May allah ease lana.

Cita2 cx dulu nak jadi cikgu, polis dan bomba. Miahahah! Zmn anak2 jwpn sume klise. Huhu

Skrg just nak jd seorang yg terbaik, solehah dan tinggi ilmu agama buat suami, anak2 dan keturunan. Amin
muja said…
hebat cita cita lana.. masa kecik pernah nak jadi doktor.. hehee
Unknown said…
awak tau saya nk jadi ahli meteorologi kerana minat dengan geografi tapi tak pernah usaha ke arah itu..kerana saya mengenal erti kelemahan diri..bila sampai tahap lepasan sekolah saya mula mengenal dan mencintai ubat..sampai sekarang saya cinta bidang nie..tapi saya masih belum dapat tempatnya dalam bidang nie..tapi dalam hati ade bidang nie..dan sekarang saya teruskan bidang yg saya sedang pelajari..apa-apa pn this quote gives me more excited in the life..you have the great quote in the life..and i do..thanks so much
Unknown said…
@CXopportunities

saya dulu ahli persatuan bomba dekat sekolah..may allah bless you too..semoga terbaik dalam hidup anda..tinggi cita-cita anda hingga ke ilahi..Amin

Popular Posts