RSS Feed

Seorang Tua Yang Buta

9

March 5, 2015 by

Semalam..
Saya pimpin seorang tua, yang buta kedua belah mata.

Sepanjang perjalanan saya pimpin dia, mata yg celik ni dapat lihat orang lain hanya memandang saja. Mereka pandang saya seolah2 saya buta sama.

Jelik dan hina ke? Terlalu beza sangat ke kita dengan orang kurang upaya..

Kadang saya terfikir.. Mungkin ini salah satu sebab kenapa Allah ciptakan makhluk lain, dalam dunia ghaib mereka.

Sedangkan kita dari 'tanah' yg sama, ada perbezaan sedikitpun, kita dah pandang lain macam saja. Inikan makhluk lain yang beza sifat dan alamnya.

Semoga Allah balas jasa Adik Burger..yang belanja burger untuk seorang tua.
Adik Security..yang tolong angkat beg beratnya.
Uncle Bas..yang tolong hantar seorang tua ke Banting. Naik bas dia percuma.

Semoga Allah selalu mendekatkan kita pada DIA.


9 comments »

ewanthology said...

Amin... sekecil kecil amalan pun ada ganjarannya inikan pulak amalan sebesar ini. insyaAllah.

Badrina Badrul said...

Yes..
We need each other kan. Time org susah, ringankan tulang utk bantu. Bila kita susah nnt, inshaaAllah, He will help us.
:)

aizamia3 said...

Pernah jadi pada akak dan adik akak dulu.. Pimpin arwah atok dari stesen bas ke hentian teksi.. agak jauh.. dan ada sorang akak tu tanya nape tak naik teksi yang ada (kami amik yang ke depan lagi)..
Bukan tak nak amik yang lebih dekat tapi yang ke depan tu lebih murah.

Masa tu kami tak punya kereta sendiri dan hanya mengharapkan pada pengangkutan awam semata-mata.

caliph shuriken said...

alhamdulillah.. awk 'nampak' apa yg org lain x 'nampak'...

Qeela Aini said...

salam lana, apa khabar? hehe qeela bru on blog balik..lama tak jenguk blog lana kn..anyways, good effort there lana..mungkin yg pndg tu mengagumi, wallahualam..tp teruskn jee, tlg selagi boleh kn. ��☺

Alif Haris said...

hmm diorang tgk tu mungkin sebab teringin jadikan menantu kutt.. hehe.
apa kaba kak? moga dalam sihat sejahtera hendaknya. eh macam tulis surat pula

Ieta Mat Saad said...

As salam.
Aamiin... Lama benar tak singgah blog Lana ni... Syukurlah ada insan seperti Lana.

Gee Lion said...

bila dorang lihat kita mcm tu, maknanya dorang sedang tengok diri dorang sendiri... puih..

wan muliani said...

Perkongsian yg menarikkk..

Powered by Blogger.