RSS Feed

Anak2 di abad 21..terabai?

27

July 11, 2011 by

Mak lana, seorang surirumah. Bagi mengisi masa lapang, antara kerja yang dilakukannya ialah jadi baby-sitter. Jauh disudut hati, kadangkala rasa kasihan pada anak2 kecil dirumah ini.

Seawal pagi, parents diorang dah hantar kerumah lana. Ada yang masih terlelap sewaktu dihantar dipintu pagar. Bangun dari tidur, muka pertama yang diorang nampak- Mak Idah (mak lana). Selepas tu, yang mana bersekolah, tadika..perlu segera dimandikan, disiapkan. Lana yang hantar..

Tamat sesi pembelajaran, lana yang ambil..kemudian, lana yang suapkan makan, lana juga yang tanya ada keja sekolah tak..ada katanya. Bila dia kuarkan alat tulis..aduhai..kesian..penselnya tumpul, pemadamnya lagi kecik dri duit 5 sen..belum tgk lagi "kesihatan" alat2 sekolah yang lain..

Sibuk sangatkah parents sekarang sehingga tiada masa nak peka dan ambil tahu hal anak2? Anda ada jawatan, pekerjaan serta gaji yang boleh dibanggakan.. tapi bila tiba hal kecil seperti ini...

Ambillah sedikit masa, sebelum anda sbg ibubapa lena, tanya apa yg anak2 anda lakukan sepanjang harinya, periksa apa lagi keperluannya.. tanya ada apa yang tak kena..atau berkongsi cerita tentang peristiwa yang buat dia begitu gembira..

Masih jelas dalam ingatan, abah akan tolong tajamkan pense & pensel warna dgn sharpener, bila pemadam dah berlubang/terbelah, cepat2 abah tukar baru. Paling seronok, semua buku teks abah sendiri yang balut dengan baiknya..siap tampal nama lana kat depan sekali. Seingat lana, zaman sekolah, tak pernah ada yang kurang..segalanya cukup...walaupun pendapatan abah sangat sederhana...

"Harta bukan segalanya..yang penting adalah jiwa..isilah ia dengan sesuatu yang memberi makna..bukan sekadar melepas batuk ditangga.."





27 comments »

aizamia3 said...

situasi akak pun sama, pagi2 dah hantar kakak ke sekolah dan adik ke rumah pengasuh, macam tu jugak balik dari sekolah, akak amik kakak kat sekolah dan adik kat rumah pengasuh..

masa dengan anak2 memang terhad tapi akak tak letak 100% di bahu pengasuh sebab itu anak2 akak.. selagi boleh akak akan bersama dengan anak2..

psstt: akak cemburu kalau dorang rapat dengan orang lain.. ;) dan kat rumah akak suka suapkan anak2 walaupun dorang dah besar..

TYNTHA LANA said...

@aizamia3

Alhamdulillah akak..moga anak akak ingat pengorbanan ibu ayahnya..bukan pa akak..sepanjang tolong mak jadi baby-sitter ni kan, memang cukup seronok..ya la, sapa tak seronok ada anak2 kecil kan..ragam yang kdg2 mencuit hati..tapi tulah..ada parents yang ambil berat, tapi ada juga yang lepas tangan..

wan_cikgumuzik said...

adehhh,,,, tetiba plak tersentuh baca entri nih... huh..!

Hafizzi Aziz said...

tetiba terasa nak ada anak sendiri..
hahahahaha..

Bro ahmad said...

orang zaman dulu serba kekurangan anak diorang terjaga..tapi sekarang semua dah canggih dan moden..anak pulak terabai..terkejar harta kemewahan dan duniawi...p

ZouL said...

hehe.ZouL belum ada anak lg..insyaallah kalau ada rezeki nanti hehehe.

TYNTHA LANA said...

@Hafizzi Aziz

pulak dah apit ni,hahahaha. org suh amik iktibar, dia nak anak,heh, :p

TYNTHA LANA said...

@Bro ahmad

Benar..buktinya sgt banyak depan mata lana..gara2 duniawi, si anak hanya sempat dibekalkan telur goreng setiap hari..

perfect life z said...

zaman sekarang semua kena kerja, ibu bapa terpaksa membanting tulang bersama nak pastikan pendidikan anak-anak. Memang sibuk ibubapa zaman sekarang, tapi kalau bab-bab kecil macam kelengkapan sekolah pun tak boleh diuruskan melampaulah tuh, takkan lah takde masa samapai macam tuh...

ingat lagi masa kecik dulu-dulu, ayah ikat kat bangku makan suruh buat matematik suruh buat bahasa inggeris dengan betul...perit oo dulu, tapi macam tu lah didikan ibubapa dulu. hasilnya macam nih lah...alhamdulillah...

hatikubaik-mohdhazlan Dreadlock said...

kasih ibu membawa ke syurga :)

TYNTHA LANA said...

@perfect life z

fuh,sampai diikat ya?hehe. Lana tak sampai camtu, cuma masa nk siapkan homework, abh memg betul2 duk sblh, pantau. Suara abah tegas, tu pun da buat lana cukup cuak,hehehe.

Betul, hasilnya..Alhamdulillah.. :)

syaz@rozelt said...

bagusnya abah lana..syaz punya ayah garang sgt..mase ktorang kecik la..skrang dh baek..semuapon mak yg kena buat..hehe

seronoklah lana layan budak2 kecik dekat umah tuu..hihi

taliff said...

Masa akan tentukan kita bakal jadi macam mana. Tapi jangan abaikan bakal anak-anak kita...kesian tau...nanti besar kita yang kena abai..huh! baru padan muka~~~ :P

harrazdani said...

masalah kehidupan sekarang ni kepentingan kerjaya melebihi kepentingan family...;)

Freaky said...

freaky sedang alami situasi yang lana tulis dalam entri ni.

ArulchelseA said...

akibat nikmat lama berkuasa
kuasa pun seolah menjadi hartanya..

senyumSOYA said...

heheh.. saya dulu mak abah ajar berdikari.. even pensel ngn pensel warna asahkan sendiri..
diorang busy cari rezeki..
tapi alhamdulillah.. tiap2 malam abah mesti ajak solat sama...

rindunya zaman dulu2~

Farahin Ahmad said...

tsk tsk tsk sedey nye...mcm bace novel nih..tapi betul parents skg sume sibuk...

Piasara said...

"biar semua org sibuk dan tak kisah hal ank2 mereka tapi bukan akak ni yer..tk dinafikan ada ibu bapa yg jenis mcm ni..ramai sgt...ank2 terabai,palajaran ntah kemana,kelakuan tak senonoh...tp dlm pd tu masih ada juga ibu bapa yg bekerja tp masih ambil berat hal ank2 mereka...pasal pelajaran dn sebagainya..pendek kata,semuanya bergantung pd hati.~amboiii....rajin lana tolong mak jaga bebudak tu...baguih sungguh,beruntung mak lana..."

TYNTHA LANA said...

@senyumSOYA

sama..rindu sangat zaman diawal usia.. T__T

TYNTHA LANA said...

@Farahin Ahmad

adeh, macam baca novel?heehehe. jangan sedih2 ya fara :)

TYNTHA LANA said...

@Piasara

heh,kak pia, takdala rajin mana..zaman sekolah dulu, tak suka sgt,hehehe. tpi bila da makin naik usia,baru bersungguh skit tolong mak, kui3 *_*

-NABIL- said...

yup...anak2 lagi suke kalau parents dorg seniri yg jage dorg dari di jage oleh pengasuh...

kerisperak said...

hantar anak ke rumah jagaan xsalah, segala2nya memerlukan duit.(mak ayah plu bkerja) Tapi jgnlah dilepaskan tanggungjawab tu sepenuhnya pd org lain.. mcmtu juga soal pendidikan, jgn la dilepaskan terus kepada guru2..

Anak yang cemerlang, gemilang dan terbilang, asuhannya bermula dari rumah, ibubapa lah yang berperanan yg paling besar..

Tak risau ke, jika anak kita menerima didikan dari org lain? xada rasa cemburu ke jika kasih tu tumpah pd org lain?

Ish, nk komen panjang kan jadi entry plak kang...hehehehe panjang lg nih..= P

Fathiah Hamim said...

insyaAllah kalo ada anak, tak mau bagi kat rumah pengasuh. huhu

CikMiMiey said...

ouh ... mmgini lah fenomena skunk kan .. mak ayah mimie pon sibuk gak , dulu kiteorg adek badik ade gak la pengasoh time baby lagi tapi sesibuk mane pon mereka tetap jage segala keperluan dan kasih syg ... sekarang no more pengasoh sume dah besar2 ..hihi

beLLa said...

situasi ni mcm dah biasa skrg kan. parent bz kje. then bila kte salahkan parent pasal timbulnya gejala sosial, melenting pulak. kte as a parent ntuk masa akan dtg kena pikir masalah ni n ubah apa yang patot. selamatla till now my parent amek berat pelajaran anak2. adik aku nak pmr, although parent bz, sempat tanya pasal kemas beg, kje skola etc.

Powered by Blogger.