RSS Feed

Allah Maha Mengetahui

14

April 5, 2012 by


Semasa saya buat entry "Terasa kerdil diri ini..", saya mendapat respon yang baik sekali dari setiap yang membacanya. Sini, saya sekadar ingin berkongsi bait2 ini, sebab ianya sangat menyentuh hati saya. Terima kasih pada saudara Aizat, yang memberi kebenaran pada saya untuk menuliskannya kembali disini..

"Allah punya perancangan Maha Baik. Allah Maha Tahu. Setengah orang Allah jadi dia putih suci dari awal lagi kerana dia lah yang menjadi rujukan ilmu. Tapi setengah orang macam anta Allah jadi hitam sikit dulu, kemudian diputihkan pula, supaya orang macam anta faham perasaan dan keadaan masyarakat sekeliling macam kawan-kawan anta, jadi senang untuk anta tanam cahaya iman dalam hati mereka sebab anta pernah dulu dan rasa hidup mereka. Jadi bila anta faham, anta tuntut ilmu, senang untuk anta dakwah. Jadi jangan pernah rasa rugi dengan ketentuan Allah".




14 comments »

..Wardah Biru.. said...

Assalammualaikum kak Lana..Terima kasih post entry ni.
Dulu, saya pernah tnya diri, kenapa saya perlu lalui semua itu..rupanya baru saya sedar..baru saya faham..Kerana Allah mahu saya belajar memahami. Jgn cepat menyalahkan kesalahan org lain, sebab mungkin mereka tidak memahami, hidayah belum sampai kepada mereka..anggaplah itu ujian buat mereka..yang paling penting, jgn cepat buruk sangka..

Moga Allah Redha..

kerisperak said...

Setiap yg blaku mesti ade hikmah.. Setiap yg blaku tentu ade pngisian..

caliph shuriken said...

yup, kena bersangka baik & ikhlas dlm setiap perkara yg dilakukan.. insyaAllah ^^

umUMRA said...

Allah maha mengetahui dengan apa yg Dia aturkan untuk etiap hambaNya..

Cik Kay Jue said...

subhanallah.. hebat kata-katanya kak.. :)

~ Cik Azz ~ said...

Kalau kita tidak diuji, mana mungkin kita tau tahap kesabaran kita..

Semakin banyak ujian yang mendatang, bermakna semakin Allah sayangkan kita... Kena sentiasa berfikiran positif...

Tapi tu la.. Kadang2 kita yang lemah ni terlepas cakap jugak.., kann... huhuhu...

etuza said...

Asalam..
Entry lebih kepada Muhasabah, sebaik2nya kita cermin diri sebelum cermin org lain. Sesungguhnya itu yang terbaik sebagai manusia yg sentiasa ada kelemahan diri. Yg sempurna adalah Dia. Tq kongsi..ada suara hikmah dan terkesan, maksudnya sampai ke jiwa saya.teruskan karya .

M@W@R Q@SeH said...

Sesungguhnya Allah telah merancangkan yg terbaik utk setiap hambaNya...

mastinah said...

" Jika Allah tidak mengabulkan permohonan seorang hamba,itu bukanlah karena sifat bakhil atau kemiskinan Allah sehingga Dia tidak mampu untuk mengabulkan permohonan hambaNya, melainkan Dia menginginkan kebaikan bagi hambaNya yang mukmin tersebut, sehingga Dia tidak mengabulkan permohonannya karena itulah yang terbaik baginya."(Sufyan Ats Tsauri)

~Bersangka baiklah dengan ketentuanNya. . jangan berkecil hati. :)

Kunang-Kunang said...

Assalamualaikum Lana,

Jangan berputus asa dengan rahmat Allah, lagi kita diuji bererti Allah sentiasa memerhatikan kita.

Bersangka baik dengan Allah.

nurmujahidah said...

ni cara muja pasang hari tu :D

http://mujadafewa.blogspot.com/2012/03/cara-pasang-google-badge.html

Jahidih Saili said...

Salam..syukurlah yg melalui jalan hidup mcm ni kan..dr hitam kemudian beralih kepada putih..jika ditakdirkan begitu, kemudian ada pula usaha mahu berubah, insyaAllah akan berubah..tp kalau diri xnak berubah, kekallah dia dlm lembah hitam tu.

penting sgt, para pendakwah perlu tahu setiap ltr blkg masyarakat sekeliling. barulah mudah utk membimbing. Klu ada ilmu yg hebat tp cara penyampaian xsesuai dengan realiti sasaran, xkan berhasil :)

Tia Fatihah said...

assalamualaikum kak .. ya Allah , ada hikmahnya Allah menemukan akak dengan saya. banyak benda saya belajar dari akak. dan ini , Allahuakhbar. tak terkata saya.

itulah saya kak. sungguh , saya punya titik hitam dalam hidup. tapi sekarang , Allah dah tunjukkan pada saya. beza antara HITAM dan PUTIH.

moga saya istiqomah dalam perubahan ini..

Tia Fatihah said...

cuma sekarang , saya masih terkial-kial untuk mencari tempat saya menambah ilmu agama.

:((

Powered by Blogger.