Tutorial: Cara memasang Google+ Badge dan +1 Button (Bahagian A)


Saya bahagikan tutorial ini pada dua bahagian, Bahagian A dan Bahagian B. Kita mulakan dengan Bahagian A dahulu. Diakhir tutorial ini, insyaAllah, anda akan dapat hasilnya seperti dibawah: 


Bahagian A
1. Firstly, Create An Account bagi yang belum mempunyai Google+ akaun. Yang dah ada, boleh terus Sign-In.


2. Isikan maklumat2 yang diperlukan. Bila siap, anda akan diprompt-outkan dengan page seperti dibawah. Ambil masa untuk godek2 semua function/applikasi yang ada. Secara amnya, ia tidak jauh berbeza dengan Facebook.


3. Scroll-down page diatas, sampai anda jumpa ikon Google+ Page di sebelah kanan anda. Kita akan mulakan create page melalui ikon ini. Jadi, klik pada Create a Google+ Page.


4. Pada window seterusnya, pilih (A) mana-mana kategori yang anda rasakan bersesuaian dengan website anda. Untuk blog peribadi seperti saya, saya rasa kategori Other lebih sesuai. Jadi, klik Other button. Isikan (B) Page Name dan (C) Website pada ruang yang disediakan. Pilih juga (D) kategori users yang diinginkan. Atau defaultkan saja pada Any Google+ User. Jangan lupa tick pada (E) kotak "I agree to the Pages Terms...". Klik (F) Create button.


5. Nanti, akan keluar page seperti dibawah. Godek2 lah apa yang perlu, tukar gambar dsbgnya. Oh ya, copy dulu Google+ ID Number anda. Copy nombor sahaja ya. Sebab nanti kita nak guna di Bahagian B nanti. 


#Bahagian B diSINI.

##Sebarang cadangan, teguran, penambahbaikan dan pertanyaan boleh diemelkan kepada saya, atau tinggalkan saja diruangan komen entry ini.


Comments

CikTeddyCorner said…
wah dh mula bertuto..nice3! cik dah ade..hehe
ary_lee said…
Apa funstion google plus nih?
tak paham = ="
mujagirl92 said…
muja pun pernah buat tuto pasal google+,, tapi kemalasan yang amat nak print screen, kih3,, tahniah :d
caliph shuriken said…
owh, setakat ni blom create ni lagi, huh...

Popular Posts