RSS Feed

Hadiah

22

December 6, 2012 by


Baru ni, saya ke shopping complex A.
Dan untuk beberapa urusan, saya diminta tunggu sebentar di kaunter khidmat pelanggan.

Sementara menunggu, saya melihat kerenah beberapa pelanggan.
Mereka meminta pekerja dikaunter berkenaan membalut hadiah untuk pelbagai tujuan.
Ada hadiah untuk diberikan pada bayi baru lahir, hadiah harijadi dan juga majlis perkahwinan.

Sebelum memulakan balutan, pekerja akan bertanya pada pelanggan,
"Dah cek barang ni cik/encik? Tiada masalah ya?"

Pelanggan hanya menjawab, "eh..aaa..belum pulak. Tolong dik, tolong cekkan."

Saya termenung..

Sudahlah kerja membalut diserah pada orang lain.
Memeriksa barang yang hendak diberi sebagai hadiah itu pun nak diserah pada orang lain.

Buatlah secara bersungguh-sungguh..bukankah anda nak meraikan orang?
Jangan semuanya hendak senang lenang.
Ambillah sedikit masa, untuk cek keadaan barang.



22 comments »

Nyue said...

kerja org malas la tu..

boni kacak said...

tu mesti malas tu...

the malay male said...

semua nak senang jee

Ayie Abas said...

salam lana..

biasa laa klu ada peluang org akan pilih nak senang je...

Chic Na said...

ambil kesempatan la tu. kesian kat org tu.

baby comel said...

Biasala tu lana, nk mudah je.. Ish ish..

Leeza dayasari [santai leeza] said...

biasalah tu,,,, pelanggan selalu diutamakan.. hmm paksa rela jer lah buat.

etuza said...

alamak...saya agak2nya tak ada buat macam tu minta balut hadiah adalah..saya cek reset pembelian ada...hehehe..nice sharing. tegur untuk menambah baik sikap segelintir masyarakat ..ok

nasir hamzah said...

Biasalah Lana, pelanggan ni memang banyak ragamnya, ada yang suka layan diri, ada yang suka mereka dilayan.. huhu.. tapi biasanya jika pelanggan begitu ianya jenis ambil mudah a.k.a pemalas.. hikhik...

Tukang Karut said...

ha... kana dah kena marah ngan lana dah... ayok... tak tau...

CiK FizA said...

semua benda nak mudah je kan. semua nak harapkan org. huuu >.<

~ Cik Azz ~ said...

Kiranya pekerja tu bertanggungjawab la sebab tu dia tanya dah cek ke belum barang yg ada kat dalam tu..

Kalau dapat jenis pekerja yg buat derk je, dah tentu dia main bungkus je hadiah tu..

Mungkin kastemer tu jenis beli barang tanpa perlu cek dulu.. Pastu, bila barang tu dah ada kat tangan pekerja tadi, dan pekerja tadi tanya dia dah cek ke belum, tu yang dia mintak tolong pekerja tu cek kan untuk dia..

Jadinya, bila dah cek barang tu sama-sama iaitu pekerja tadi dan kastemer tu, nanti takde la timbul isu barang rosak dan sebagainya... :)

caliph shuriken said...

lebih elok klau awal2 cek sendiri kn.. baru puas hati, huh...

mr. kopi pasta said...

oh...ak tau nanti. utk hadiah perkahwinan ko, mesti ko yg balut sendiri kn? kn? sbb klu dbiarkan kpd pkerja2 'itu' nnt tak nampak kesungguhan mereka mbalut :)

Muttallif said...

Kalau kita buatkan balutan hadiah tu sendiri, mesti rasa lebih bermakna.

miss fluffy said...

benda cepat pun boleh jd lambat kalau perangai cmni..hehe

Embun Melati said...

agaknya dia nak cepat tu..hehe

M@W@R Q@SeH said...

tu la kan...patutnya nk bg org hadiah biar la di pastikan dulu ok ke x ok brg tu...

Cik Pensil said...

mungkin dia rasa itu ukan tugas dia . biasalah orang kita , orang melayu . ambil saja pengajarannya di masa hadapan kita .terima kasih . selalu lupa ;)

Cik Kay Jue said...

biasa la kalau da malas semua nak org lain buat.... sabar je la jadi pekerja yang kena berhadapan dengan kerenah pelanggan...

Nong Andy said...

hahaha.. customer always right ma.. :D

Aku suka balut sendiri.. tapi memandangkan balutan aku selalu huduh.. aku akan pertimbangkan kasi org kedai yg balut.. tapi selalunya aku balut sendiri.. wlaupun huduh.. hahaha.. org ckp is the tought tht count kononnya :D

trah zain said...

hmm.. mostly camtu la kalau pegi mana2,, lambat buat keje, xpikir kita ni ada keje lain lagi,,huhuhu..
banyak2 kan sabar la kita ni kan?

Powered by Blogger.